Få på nöten och bli helt knäckt :-)

Frost är förvisso kallt, men oerhört vackert!

Frost och dimma uppe på Hallandsåsen

I stort sett samma bild som ovan, men här tagen med blixt. Nu ser man dimman/fukten som hänger i luten. Lite coolt, tycker jag.

Lite ”Skåpmat”, men jag ville bara skriva en rad ändå

Har haft en god jul. Var hemma tills Kalle Anka var slut, sedan åkte vi hem till mamma o pappa, där även mina snälla fastrar firade jul med oss. Hade med mej en bit gravad lax, en Jansson, en ½ sillatårta och lammrevben som jag sjudit (i vatten, salt, kryddpeppar och lök) och marinerat efteråt (i apelsinsaft, rivet apelsinskal, rosmarin, mynta, pepparmix, kaffe och flytande honung), och som jag sedan grillade i ugnen. Gott, gott! Hade gjort maten en till två dagar i förväg, så avlastade jag mamma, lite.

Jag vill gärna ha en jul, då det finns möjlighet att umgås med familjen på ett trevligt sätt. Vi har bl a spelat Maxiyatzy. Sonen F hade sådan tur, att han i sista spelomgången satsade på Yatzy, fick först 2 sexor, och i andra slaget fick han ytterligare 4 sexor! Så snyggt! Dock vann lillebror på totalsumma.

Under samma Yatzyspel, erbjöd yngste sonen den äldste att ta en nöt. Saken var den att yngste hade dagen innan knäckt en valnöt så perfekt, att den delat sej mitt i skarven, så det inte syntes. Och sedan hade han med tålamod och stigande entusiasm lagt i en bit pellets i nöten, limmat igen den, och lagt tillbaka den i nötskålen… Som sedan äldste sonen råkade ta. Oj, vad ví skrattade, och vad yngste sonen skrattade mest, och äldste såg ganska arg ut…

Var avslutningsvis på midnattsgudstjänst i Rebbelberga kyrka på julafton. Det var fint och stämningsfullt. En kille spelade saxofon, och en spelade piano, och ljusen var tända i bänkraderna. Jag var ganska trött, och satt mest och höll maken i handen. *ler*

Allt gott till dej!

5 thoughts on “Få på nöten och bli helt knäckt :-)

  1. Hej Carina!Låter som en lugn å fin helg…precis min smak…Å bilderna är sååå fina…du är duktig med kameran.Gottigott till dig!

  2. Hej Carina och Gott Nytt År till dej och de dina !Klockan är bara sex på morgonen men jag blev ändå hungrig när jag läste dina anvisningar på hur man kan tillaga lammrevben. Du hade fina bilder från Hallandsåsen. Här har vi – 21 gr nu på morgonen och klart väder med rimbelagda björkar så de är nästan lika ”lummiga” som i Maj😉.Ha en bra dag !

Kommentera

