Fisksoppa – vilken soppa!

Såhär färgglad och vacker är den, och speciellt god med lite vitlöksbröd till.

Och ytterligare en anings godare med en klick creme fraiche i…

Jag blev bjuden på denna soppa hemma hos C & T, och bad omgående om receptet, särskilt som maken tyckte att den var jättegod. Här får även du receptet:

C´s goda fisksoppa åt säkert 8-10 pers

3 brk krossade tomater + samma mängd vatten

3 fiskbuljongtärningar

2 dl vitt vin/matlagningsvin

1 paprika (jag hade gul och röd)

1 purjo

1/3 -1/2 stjälkselleri

1 ganska liten kålrot

2 blad från fänkål

1-2 palsternackor

2 stora morötter

ca ½ vitlök

franska örter (salvia, timjan, dragon)

Chili samt salt o peppar (jag tog fishsauce istället för salt)

Ca 800g-1,4 kg fisk, jag hade lax och piggvar, hon hade lax och hoki

Börja med att fräsa den skivade vitlöken i lite smör i grytan. Häll i tomater, vatten kryddor och buljongen. Låt koka en stund. Jag skivade alla grönsaker i stavar (utom fänkålen, som jag strimlade), och purjon skivade jag i cm stora bitar, och lade åt sidan. Men, resten av grönsakerna, lade jag i en braspanna, och stoppade in i ugnen, där fick de ligga i 200 grader i 20 minuter, och jag rörde emellanåt. Sedan hällde jag ner dem i soppan, och lät den sjuda ett par minuter, lade i purjon, och fisken, som jag delat i mindre bitar, och lät sjuda ytterligare 5 minuter. Klart!

Det låter som mycket vitlök, men det är det inte. och, som sagt vitlöksbröd till är smaskigt!

Igår åkte jag och mamma till en outletbutik vid Väla södra. De har Jackpot, In wear, Cottonfield och något märke till. Jag köpte två par piratjeans, två långärmade InWear tröjor, två jeanskjolar och för detta betalade jag 230 kr (ord butikspris 3694:-) De hade tag 6 betala för 5, och dessutom lagerrensning-rea på det sista av höst/vinterkollektionen. Oj, vad glad jag är! Det känns som superfynd.

Allt gott till dej!

 

6 thoughts on “Fisksoppa – vilken soppa!

  1. Det ser verkligen gott ut. Det skulle de ha på sjukhsuet. Men det kan jag nog glmma.Svar: Jag tror inte de är så kinkiga ändå, för det är infektionsrisken, det kan ju bli så de får öppna igen. då väntar jag hellre. Men mobilen är löjligt, den får man ha på andra sjukhus (kanske var det det du menade?) Glass vill jag bara ha sent på kvällen. Så det blir smarrigt när jag kommer hem istället.Tack för dina alltid så snälla ord.KramPs. Fågeln är månen. DS

  2. Men käre värld vilka fynd du gör…grattis…å den där soppan…mmmmm….den ska jag göra…..bra att du la ut recept…Gottigott på dig😀

  3. Låter som en riktigt smarrig soppa. Lax och piggvar…jo, jag tackar, jag…kan inte bli annat än fest!Vilka superfynd, förstår verkligen att du känner dig upprymd. Låter helt otroligt! Vilken turdag!

Kommentera

