Cheesecake med mera

Dessa fina tulpaner fick min kära mamma av pappa på födelsedagen

Kommer du ihåg att jag berättade om en cheesecake? Här är den!

Strykande åtgång, med halvtinade jordgubbar till…mums i kvadrat!

Imorse steg jag upp 04.55, det är inte en normal tidpunkt för mej, men jag hade lovat köra äldste sonen och hans kollega till flyget. Han skulle flyga till Fjollträsk, för att därifrån ta sej vidare till sitt arbete. Känns konstigt att han inte är hemma, för han har ju varit hemma så länge nu (i o m trafikolyckan o under den följande sjukskrivningen).

Har nästan just ätit. Idag blev det entrecote med potatisgratäng och bakade tomater. Det smakade jättegott med Kavlis tomat, mozzarella o basilikaost på  de varma tomaterna. Alla i familjen gillade kombinationen. Testa själv!🙂

För skriva något som har med rubriken att göra… Mamma ringde, och bad mej göra en cheesecake, och det är klart, frågar hon, så säger jag ju ja! Ville gärna göra en god, så jag förlitade mej på den som Leila ger recept på i sin bok  Middagstips (s127). Jag gjorde hälften av vad det stod, och det blev väldigt lagom. Den skulle innehålla vit choklad, och jag valde en som innehöll citron dessuton, det passade bra. Sist  strödde jag flagad choklad över kakan.  Under det, finns ett lager av vispad creme fraiche. Jag har inte ens försökt vispa sådan tidigare, men den blev härligt krämigt fluffig.

Jag ska försöka att inte dröja så länge tills nästa gång vi ses.

Allt gott till dej!

 

 

3 thoughts on “Cheesecake med mera

Kommentera

