Hur åt du sås och potatis som barn?

Idag har jag, familjen och väninna M ätit mitt eget recept på fiskgryta med curry och pressad potatis. När jag lade upp maten, hällde jag fiskgryta på potatisen (för att den skulle suga upp den goda såsen). Då säger M, gör du en sådan fin tårta?

Och det leder mej till huvudämnet…

Ett minne, som jag inte hade tänkt på över huvud taget på garanterat 32-35 år, dök plötsligt upp i huvudet. Tänk vad minnet är fantastiskt!

När jag var ganska liten, jag vet att det var innan jag fyllde 10, brukade jag mosa potatisen, blanda den med såsen, och sedan minutiöst forma detta till en tårta. D v s den skulle vara rund, ha raka kanter, och vara slät uppepå. Sedan åt jag detta som en tårtbit, som jag noggrant skar ut och åt en och en. Jag använde gaffeln som redskap.

Ibland, när jag hade köttbullar, kunde jag dekorera tårtan med köttbullar (delade) och lingonsylt. Lingonsylten kunde blandas i eller vara bredvid.

Det som gav en dryg 9:a på min knasometer, var att när jag berättade detta för väninna M, fyllde hon i, och bekräftade att hon gjort likadant i samma ålder (men hon åt inte lingon). Jag har aldrig hört någon, eller sett någon göra så förr, det är det som känns knasigt.

Berätta, hur åt du sås och potatis som barn?!

Allt gott till dej!

 

21 thoughts on “Hur åt du sås och potatis som barn?

  1. Jag mosade potatisen med gaffeln och hällde sedan över sås och ev gele och liknande. Jag gör det fortfarande om jag är hos min mormor och morfar och äter.

  2. Själva meningen med att ha en god sås är väl att mosa den med potatis? Tycker jag i alla fall. Kommer inte ihåg hur jag gjorde som barn. Det är ju hundra år sen, på ett ungefär…;D

  3. Potatisen mosades självklart i såsen. Men jag gjorde inget mer än åt upp det (Jag mosar än idag, när jag är hemma för mig själv. Är jag borta/ute så uppför jag mig.Det är alltid lika roligt när du hälsar på också.Fågelns ”sida” beror på att jag tidigare haft många bilder där alla de små visade upp sina bakdelar.Ha det gottKram

  4. Jag mosar också potatisen, (hemma). Mina barn gör ”tårta” med mos , fiskpinnar och majs. Fast de gör på olika sätt, den ene lägger fisken underst och den andre överst. Minns inte om jag gjorde sånt.Ha det gott!

  5. Jag mosade ihop alla maten, alltså även det som inte var sås eller potatis, till en tämligen homogen gegga som jag kunde äta med bara gaffeln. Hade helst velat använda sked, men det fick jag inte för min mamma… det var inte fiiint.

  6. Mosade sås och potatisen tillsammans, gjorde nog ingen tårta av det hela *s*SvTackar och bockar för din fina kommentar Carina. Jag skriver och skriver så fingrarna bara dansar fram över tangentbordet. Men idag känns det som min hjärna har lämnats in på reperation, ingenting verkar fungera. Men så är det emellan åt.

  7. självklart att potatisen skulle mosas med såsen, extra sås ett måste, men jag formade hellre min ”hög” till en vulkan, gjorde en fördjupning där jag antingen hällde i den extra klicken med sås, eller satte en smörklick i och så täckte jag över med extra mos och åt försiktigt i små bitar från botten så att inte vulkanen skulle rinna över för tidigt :)p.s jag mosade potatis i såsen för någon vecka sedan, kunde inte låta bli… det var bara jag och dottern hemma. ha ha ha

  8. jajjamän….mosas skulle det göra….men ingen potatissåstårta här inte….Jag mosar fortfarande….när jag äter stek…sås…potatis….mums🙂

  9. Jag mosade ihop sås & potatis, sen la jag det på gurkskivor & formade små små tårtor. Ett väldigt pillande va det, men skoj. Så till varje måltid blev det väl sisådär 15 småtårtor. :)Mosar fortfarande till babymat…har dock slutat göra gurktårtor. *S*

    • Oj, det var en helt egen variant! Vad trevligt! Det blev ju egentligen mer bakelse än tårta, men det är helt underbart! Tack för att du tog dej tid att svara! (emellan barnmatsmosandet)Allt gott till dej!

  10. Mosa med sås såklart och sen knäckebröd till. Jag la upp moset på brödet och åt upp det så. De kunde vara tunnbröd och limpa också, men helst knäckebröd…Kan göra så även idag 30 år senare!Nattinatt nu…

  11. Hej ,,,visst mosa jag potatis,sås och köttbullar det är jättegott gör det hemma även nu …..men någon tårta gjorde jag aldrig som barn hade jag lite tid för mat mamma fick hämta mej ute så jag fick maten i mej ….ha det gott ,,,kram Monica

  12. Ja visst mosade jag potatisen i såsen, fast inte köttet eller vad det nu var till.Men jag älskade att mosa potatis i grädde eller mjölk och salt. Det var nog bland det bästa jag visste. Kan göra det än i dag om jag är hemma.Ha det riktigt gott!Kram!

    • Hej! Trodde att jag skulle komma in på din sida, men länken inte. Jag tar tacksamt emot ditt härliga enkätsvar! Hejja dej!!!Allt gott!

Kommentera

