Inte helt kalorifria


Igår var det definitivt dags att plocka fram vårjackan! Premiär för den. Det var ett härligt väder!

I helgen fyller yngste sonen 18. Han vill ha fest, och vi har hyrt en liten lokal till honom och hans vänner. Äldste sonen har lovat ha koll och ordning. Vi bjuder bara på kaffe, läsk o snacks.

Jag och väninna M, begav oss till Ängelholms restaurangskola igår. Där kan man äta vid luchtid på vardagar. Det är elever som lagar maten och serverar. Vem som helst får äta där, så länge man beställer minst 2-rätters.

Det fanns tre förrätter.

  • Carpaccio med melon
  • Gravad lax
  • Soppa.

Fyra huvudrätter:

  • Kumlapanna (tror jag det hette), som bestod av lammkött, gräddstuvad potatis och bacon.
  • Filé mignon med barbequesås
  • Halstrad gös med apelsinsmör
  • Rödtungafilé

Två efterrätter, du ser dem på bild överst

  • Cheesecake med nötflarn och vindruvor
  • Marinerade bär med hemlagad glass

Dessa båda efterrätter förtjänar att nämnas först, egentligen. Jag valde såklart

.

.

.

Cheesecaken. Den var len, och perfekt i konsistensen. Nötknäckflarnet var så gott, att jag var tvungen att blunda när jag tuggade det. Vindruvorna hade fått lite smak av apelsin, och några goda smala strimlor apelsinskal som smaksättare. Några droppar hallonsås, som jag GÄRNA skulle haft mycket av.

Bären var marinerade i apelsinlag, enkelt och raffinerat. Se SÅG oemotståndliga ut! Glassen låg på spritsad choklad. Det var passionsfruktsglass, hallonglass och nu minns jag inte den sista, den vita, det är inte bara vanilj i alla fall. Krämig härlig glass!

Jag åt gösen, som var läcker tillsammans med apelsinsmöret, en coleslaw med vitlök, fräscha stekta grönsaker och pressad potatis! Grönsakerna var perfekta!

M satsade på blodig filé Mignon. Till det hemlagade pommes, ugnsbakad tomat och en frisk barbequesås. Hon sa att det var mycket gott. Köttet var riktigt mört.

Kolla om det finns en restaurangskola där du bor! I Ängelholm ligger den på Bruksgatan 21.Vi betalade bara 205 kr för allt detta goda!

Allt gott till dej!

5 thoughts on “Inte helt kalorifria

  1. Det där låter ju kanon! Hade ingen aning om att den fanns, tackar så mycket för tipset! Ser verkligen läckert ut, fina bilder (som vanligt!).Önskar dig en skön helg i solen!

  2. Jag gick på Kristinebergs hotell/restaurangskola här i Stockholm i min ”ungdom” (vilken jag aldrig tagit mig ur) och den restaurangen som vi elever skötte var bland Stockholms mest bokade!! Det var långa köer för att få ett lunchbord där, men så var det ju kvalitet också när eleverna lagade mat. Har faktiskt sett några kändiskockar som gått där.Receptet du fick var av det enklare slaget, men det är toppen när det kommer många och man kan ha gående bord om man vill.Ha en underbar helg vännenKramizar

  3. ser ju bara helt underbart gott ut. Vi har restauranlinje på en av gymnasieskolorna men det är bara elever och personal på skolan som får äta där.ha en fortsatt skön dag

Kommentera

