Lammstek i Påsk

Dehär står i kruka på min trappa

Vad passar bättre att äta än lamm, nu i Påsk ? Har haft turen att äta lamm fler gånger. Senast igår hos min käre morbror, som bjöd på jättegod saftig lammstek, med ugnsbakade rotgrönsaker till, och en ljuvlig sås. Vi var tio personer, som även fick god vaniljglass med varma hjortron. Mmmmmmmmmmmm

Jag gjorde en jättegod lammstek i gryta, nyligen. Den är riktigt god, och lättlagad. Prova gärna! Och, grillat lamm, har jag hunnit göra. Från svärmor kommer rådet att marinera lammet i kaffe, utöver kryddorna.


 

        Grekisk lammstek i ugn – riktigt god!

 

       6 portioner

(Mina modofieringar står inom parentes, använd gärna dem, istället för orginalreceptet.)

2 kg lammstek (2 lamm-leg, biten nedanför vanliga steken)

Havssalt och pepparmix

En liten näve färska oreganoblad  (Provensalska örter)

1 citron, endast saften

3 tsk vitvin 

2 tsk olivolja

125 ml vatten 

4 stora potatisar, skalade och skurna i bitar (fler, mindre, halverade!)

1 citron, skuren i fyra delar (Ja, gott gott)

175 g stora gröna oliver (skippa det)

 

Sätt ugnen på 220 C. (160)

Lägg steken i en stor ugnsform och krydda ordentligt med havssalt och nymalen svartpeppar. Strö över oreganobladen och häll citronsaft, vin och olivolja över steken. Stek i ugn i 20 minuter eller tills lammet har blivit brynt. (Bryn köttet i grytan uppe på spisen)

Lägg 125ml vatten i ugnsformen och täck steken med aluminiumfolie. Sänk ugnstemperaturen till 160 C och stek i ugn i ytterligare 1½ timme. (använde lock, inte alufolie. Stoppade ner citronen, delad i fyra delar redan här)

 

Placera ut potatisbitarna och citronklyftorna runt lammet, täck över steken igen och lägg in den i ugn igen för ytterligare två timmar. Vänd på potatisen minst en gång under den här tiden, och ös skyn över steken. (Stek i en timme, behövde inte ösa, använde självösande lock, vände inte potatisen, som jag ej skalat och delat i halvor, men lade även ner morötter i ganska stora bitar

Höj ugnstemperaturen till 220 C. Lägg i oliverna bland potatisen och stek i ugn i 20 minuter eller tills potatisen har fått en gyllene färgton. (inga oliver, och snittytan på potatisen upp, tills fin färg.)

Ta steken ur formen och låt den stå en stund innan den skärs upp.

Servera den skivade steken med potatisarna och skyn.

Smaklig måltid!

Allt gott till dej! 

5 thoughts on “Lammstek i Påsk

  1. Hej Carina! Hoppas du haft en härlig Påsk! Tänkte bara säga att videon jag hade satt in blev inaktiverad idag. Hon som sjöng ska tydligen göra en skiva. ja, det fattar man ju med den rösten. Ha det gott!

  2. Har aldrig ätit lamm, tror jag.bloggsvar:Kan tänka mig att det kändes bra att göra så, låter som en härlig upplevelse. Vår kyrka delade ut påskliljor på torget där vi bor. Min granne fick be med en man. Underbart! Var välsignad! //aneht//

  3. Hej Carina!Tack för ditt besök hos mig!Här har det ju varit konstutställning hela påsken. Både mannan och dottern har ställt ut, men det är ju alltid roligt.Men din mat ser ju verkligen intressant ut. Jag har aldrig ätit lamm, vad jag vet.Tänk om jag skulle våga prova, du säger ju att det är lättlagat.Jag måste bara skriva av ditt recept! Tackar!Ha det gott!Kram!

  4. Hejsan =)Blommorna ser jättefina ut! jag har 2 sånna på balkongen och en i hallen =) Annars är jag ingen blommänniska…Tanken på att äta lamm är lite skrämmande.. Men det är väl för att man inte är van vid det. Vem vet, jag kanske smakar nån gång =)

Kommentera

