Körsbärsblommor på Nya Torg

På Nya torg i Ängelholm i lördags. Jag blen helt betagen när jag såg dessa japanska körsbrsträd, och körde genast in på torget, och ”parkerade” (glömde det, jag bara stannade bilen). Se hur stora de är! Väninna M är med som jämnförelse.

Våren är en tid som jag verkligen vill ta tillvara på. Ett par dagar, sedan är den över. Just nu, vill jag ha ögon och öron öppna och bara njuta av allt vacker omkring mej.

Hela trädet surrade av humlor! Det var nästan så jag tänkte att ”snart lyfter träden”.

En liten gång mellan de fyra träden, känns helt magisk. Personen på bilden, kom just från en stressig arbetsdag, men fann lugnet och frid i blommornas skönhet.

Som fluffiga, mjuka bollar, är grenarna. Vilken rikedom på blommor, vilket överflöd!

Träffade även detta söta kärlekspar. G och I har varit gifta i 62 år! De berättar att de alltid kallar varandra för älskling, och använder de tilltalsnamnen, svarar de inte varandra. Nyligen hade G sagt till sin fru i en butik ”Tror du att denhär blir bra, älskling”, då hade en liten 4-5årig kille frågat ”Är det din älskling?”. Gulligt!  

När de äker hiss upp till 4:e våningen, pussas de hela vägen. Antingen en ”långtradare”, eller en för varje våning. Detta berättar de med glädje för oss! Jag blir glad bara jag tänker på det! M frågar om de någonsin trycker på stoppknappen. Jodå, det har hänt, svarar I, och rodnar. När jag frågar hur man gör för att vara gifta i 62 år, svarar G enkelt: ”Det är kärleken!”.

Det var ett härligt möte!

Allt gott till dej!

19 thoughts on “Körsbärsblommor på Nya Torg

  1. Oj!Så långt har våren inte hunnit här, men björkarnas knoppar är sprickfärdiga och kommer säkert att slå ut fram i veckan när det blir varmare. Får vi dessutom lite regn imorgon så kommer ALLTING att skjuta iväg!Härligt att läsa om det gamla kärleksparet. Det är så man önskar att alla människor kunde ha det på ålderns höst.

  2. Visst är det alleles sagolikt nu! I Ängelholm finns också ovanligt många vackra träd och buskar. Det är en jättefin stad året om, men visst är den som allra vackrast nu och i maj.Tänk att träffa på ett sånt kärlekspar, det är nog rätt unikt. Vilken lycka!

  3. Fantastiskt vackert, har precis ett sådant träd utanför lägenheten.Mindre roligt är att det dråsar in en massa skräp vår och höst, att jag är tvärallergisk och det blir mörkt i lägenheten på sommaren.Nu ska det fällas innan den murkna stammen ramlar rakt ner i lekparken.

  4. Nu har jag gått igenom dina bloggar och alla underbara bilder. Väntar på körsbärsträdet utanför mitt fönster. Men det är inte japanska utan vanligt med vita blommor. Men så fint.Om kameran jag skrev: Fattar mig kort (det kunde låta skrytigt förra gången, det är det INTE).Jag har en Panasonic FZ18. Alla systemfunktioner finns men det behövs inga objektiv. De kan jag inte ha för mina händer, provade. Den byter jag aldrig i världen.Har en mindre att ha i fickan-väskan när jag bara går och handlar m m.Så det var inget märkvärdigt. Kanske har du redan hittat din kamera. Det var ju mer zoom på din. Annars ett tips att kolla lite på den.Ha det Kram

  5. Hej Carina, här kommer en ovanligt lång kommentar ! När jag skrev, i en kommentar häromdagen, att jag bodde söder om ”Fjollträsk”, så trodde jag faktiskt att Du avsett någon by i Norrbotten, ty där finns det många roliga kombinationer med avslutningen –träsk efter byanamnet. När vi i Norrland avser någon persson som bor i ”kungliga Huvudstaden så brukar vi ibland skämtsamt kalla dem för ”nollåttor” (riktnummer 08-). Men nu vet jag 😉. Man lär sej nåt nytt varje dag. Själv bor jag 40 mil norr om ”Fjollträsk”, men har ändå ca 80 mil kvar till nordligaste byanamnet med ändelsen –träsk. Där är det förmodligen ännu skidorna eller snöcootern som gäller om man ska besöka grannen ! Här har våra gräsmattor nu börjat blinka yrvaket upp ur snötäcket. För två år sedan besökte jag Kullaberg i Skåne i en vecka och häpnade över det höga och vilda landskapet Skåne, just där. Det var ungefär samma tid som nu och kunde då några dagar ligga på en filt ute på marken och sola, medan folk här hemma just ställt undan snöspaden. Sverige är fantastiskt !Ps. Det bästa med dina bloggar är inte att de beskriver något sensationellt utan att de andas så mycket optimism och livsglädje. Ds.

  6. Kameran:Förstår vad du menar med inomhusbilderna. Man måste ha blixt. Då blir det perfekt.Jag fattade först inte varför de blev så dåliga, men så kom jag ihåg den andra (jag har modellen innan också) att just ja, blixten. Då blir det bättre än bilden du ska ta (haha).Bildkvalitén tycker jag är toppen.De bilder jag haft här nu på senare tid är inte denna utan ”lillbrorsan” FZ7. Då är kvalitén lite bättre på FZ18. Det är zoomen jag går efter där.Jag tycker inte knapparna är små och då kan jag ändå inte använda alla fingrar.Nu kan jag inte kameror utan jag lär mig själv vartefter. Bländarvärden och sådant fattar jag intenting av. Jag antar du läst recentioner på rätt ställe. Jag kikade på Pricerunner. Där var den en som haft den en vecka och visste tydligen allt om den. Lite mer tid tar det nog.Sedan är det ju olika vad man har den till osv osv. Men jag har inget negativt att säga ännu. Jag har haft den 2 år ca. Jag fick t o m för mig skapliga bilder på fyrverkeriet på nyår utan stativ.Det enda, men det är ju på alla kameror numera att det bara finns bruksanvisning i PDF-format på datorn. Jag har hellre en tjockare ”bok” att kunna titta i lite när jag vill. Den första har det och då de är snarlika får jag ut lite där.Hoppas som sagt du hittar det du vill ha. Huvudsaken är ju att du blir nöjd. Du kanske har mer användning av någon annan modell. Men jag byter aldrig ut min. Inte när jag inte kan ha de stora tunga med objektiv. Det är ju klart drömmen.Men det förblir en dröm.(Bildkvalitén jämför jag med de två mindre som går ner i väskan också. Det är en väldig skillnad)Du kan väl säga vad det blir, om du har lust. Kanske jag skrev sist också, minns inte just nu.Lycka tillKram

  7. Hej Vännen!Vilka underbara bilder du har. Ja det gäller nu att njuta så mycket som möjligt av denna tid.Så gulligt kärlekspar du träffat. Tänk om alla kunde få ha det så fint!Önskar dig en underbar dag!Kram!

  8. Bägge delarna är ju fantastiskt…fast det äldre paret är ju en sån där dröm som man har…att verkligen hitta sig soulmate och att det håller för evigt!Suck…va romantisktKramizar

  9. de är så underbara körsbärsträden. vi har ett par här i stan också…. jag älskar att gå under dem när de blommar.Fröerna har kommit, jag har nog missat att tala om det, varit lite mycket annat i skallen på mig.TACKha en fortsatt skön kväll

  10. Vilka underbara bilder och en sann kärlekssaga. Jag har ett par grannar som har levt ihop längre. Trots svårigheter i livet har de tillsammans vunnit dessa och är ihop fortvarande. Kärlek allena!Håller med Wassen/kommentar 6:Optimism och livsglädje genomsyrar din blogg med fina bilder som extra krydda.

  11. Vilka enormt vackra bilder du har tagit ! Trädet med de rosa blopmmorna är ju bara för underbart! Det märks att Du bor mycket längre söderut än vad jag gör. Här har precis snön släppt taget och de första maskrosorna kommit fram.Å paret som varit gifta i 62 år…..så romantiskt ! Suck !

Kommentera

