Nässelpaj, favorit i repris

Nässlorna är bäst just nu! Att plocka dem tar inte särskilt lång tid. Nässlor är rika på c-vitamin, a-vitamin, beta-karoten, kalcium , kisel, järn, magnesium och fibrer. De stärker hud och naglar genom att stimulera ämnesomsättningen. Nässlor kan användas ungefär som spenat. Det enda du ska komma ihåg, är att de ska tillagas, torkas eller förvällas för att du ska slippa sticka dej i munnen…🙂 Det är också viktigt att skölja nässlorna noga, innan du tillagar dem, de är ofta fulla med sand och jord.

Jag gjorde en paj på:

Nässlor

keso med löksmak

parmesanost

lagrad riven ost

färska champinjoner

pinjenötter

2 ägg samt salt och peppar.

Pajdeg:

50 g smör

2 dl vetemjöl som jag blandade i matberedare, sedan hade jag i

ett ägg, och det blev en väldigt fin deg.

Jag kavlade ut degen och tryckte ut den i pajformen, som jag gräddade 10 min i 200 grader. Jag skar champinjonerna i stora bitar, och lade i skalet, sedan nässlorna ovanpå, och keson ovanpå det. Jag vispade lätt upp äggen, som jag blandade med peppar och salt, och gjorde små ”hål” i keson, där jag hällde ner äggsmeten. Slutlgen toppade jag allt med den lagrade osten, samt parmesanen blandat, och strödde några pinjenötter på toppen (de smakar mest när de är rostade). Det såg mycket ut! Som om själva innehållet i pajen var högre än pajskalet, men jag visste att både champinjonerna och nässlorna skulle ”krympa ihop”. Jag gräddade i 200 grader i 30 minuter. Förra året hade jag i lite soltorkade tomater, det smakar jättefin, och lite lök är inte heller fel!🙂 Du får själv välja mängd av ingredienserna, det är inte ”så noga”, det blir gott ändå!

Allt gott till dej!

10 thoughts on “Nässelpaj, favorit i repris

  1. Nässelpaj säger du.. Nässelsoppa är ju sååå gott så varför inte paj? Ska testa den iden tror ja fast kanske me ett mer gi inspirerad recept. tack för tipset!

  2. Jag ska just ut och skörda kirskål. Eftersom jag har de flesta av dina ingredienser hemma blir det nog en sådan paj fast på kirskålen istället. OJ så hungrig jag blir!

  3. Det låter gott, men just nu har jag ätit en.. du vet vad så jag blev inte sugen just nu.Svar: De gör fler gråsparvar, det är vad de håller på med.Ha det gott

  4. Hej Vännen!Tack för ditt besök!Du har ofta något gott att bjuda på. Blir jag färdig att plocka nässlor, så ska jag minsann prova detta för det ser så gott ut.Det värsta är att jag har så svårt att gå böjd, för då snurrar det, men jag får se om jag får lite hjälp att plocka dessa ”hemska” men goda växter.Önskar dig en underbar helg!Kram!

  5. JAA! Nässelpaj i repris. Den var min favorit! Lagrad ost passar som handen i handsken och ger smak. Utelämnade nötter. Nässelpaj passar utmärkt som utflyktsmat. Samt som plock- och mingelmat. Somrigt och gott! Tack igen!

  6. Det är väldigt länge sen vi åt det nu, men jag vill minnas vi tog de småskotten, inte dem som vuxit till sig å blivit grova. Sköljde dem och hade tillsammans med andra grönsaker, precis som tex solrosskott och så.. De kan va lite beska så det är bra att ha motvikter i typ melon, majs och så..🙂

Kommentera

