Växthus, ympning och fägring

Här händer det saker! Oj, vad de växer fint i år. Har gett tomaterna både lite ko- och hästgödsel, det verkar de gilla. Det är hög tid att binda upp plantorna med spiraler, som jag brukar. Får se om krafterna räcker till för att göra det idag. Växterna i krukorna är chili och paprika, de krukorna är stora, det har varit thujaplantor i dem.

Titta gärna här hur det såg ut för drygt tre veckor sedan.

Vad skulle jag göra utan svärmor? Förra året, gav hon oss ett skott från hennes trollhassel (som hon fått av oss, en gång). Men, det blev bara långa spröt, utan vindlingar. Svärmor berättade att jag var tvungen att ympa på det krokiga, det har jag gjort nu. Mitt allra första ympningsförsök. Men, det var egentligen inte så så svårt.

Jag skar av grenen som jag skulle ympa på, tills den var ca 20 cm, och skar ett snitt i barken, som jag öppnade som ”ett tält”. Sedan tog jag grenen som skulle ympas på, den ska ha 4 ”ögon”, skar en ny, sned snittyta, och satte snittytan mot den gamla grenen, under barken. Sedan lindade jag om bast, ganska hårt.

För att det ska hända saker, ska det helst bli helt lufttätt. Här har jag smetat på ympningsvax. Det lånade jag av svärmor. Jag kluttade även på ympningsvax på snittytan på det nya som jag ympat på.

Köpte två billiga krukor på IKEA. Dem har jag tänkt ha solrosor i. Har sått fröer, som jag plantat om idag. Själva växterna kommer bara att bli sa 40 cm höga, det tror jag är lagom. Mosaiken har jag själv klistrat på, ser väl ok ut?

Jag är egentligen inte särskilt förtjust i gult, men denna solspridaren bara lyser upp ett mörkt hörn i trädgården!

Allt gott till dej!

6 thoughts on “Växthus, ympning och fägring

  1. Tack för dina värmande ord efter min ”ångest” natt.😉 Sonen sa så sent som för någon timme sen att det är ju toppen att han fick följa med kompisen hem imorgon eftersom han inte var där igår.Jag har även jag en trollhassel här hemma som jag funderar på om jag kan få att bli något bra. har ”ärvt” den av min syster som inte kunde ha den kvar när hon byggde ut huset.

  2. Spännande, hur gör du med tomterna tar du bort alla tjuvar? Om det nu inte är busktomater det handlar om? Jag har råkat blanda ihop mina (cirka 35st plantor) 8 sorter så jag vet inte vilka som är vilka förens det kommer tomater haha men hitils har ja lyckats lista ut några så dom tjuvarna är bortagna.

  3. visst är det roligt att ympa!? Jag ”gjorde” tre äppelträd till mig själv när jag gick trädgårdsutbildningen. dina krukor är jättefina. hade de funnits att köpa hade jag definitivt köpt såna🙂

  4. Det var skillnad på de bilderna.Men att du hinner med allt. Jobbar du skift?? (skojar bara). Jättefint är det och duktig är du.Den gula lyser verkligen upp.Nässelsoppa har jag ätit (det skrev jag kanske, minnet du vet) Det är gott. Soppan alltså.Ha det gott och hoppas du får en fin vecka.

  5. Hej!Den korrekta benämningen på den ”krulliga” hasseln är ormhassel. Jag har hela tomten full av det och blir gärna av med en del så om du vill ha mer så bara hör av dig. :)Vi bor en liten bit utanför Hbg. Som en parantes. Kram på dig

Kommentera

