Bokskogen på Kullen ovanför Ransvik

Det är så vackert, med de stolta, raka, starka stammarna som håller uppe all dej skira grönskan. För nu (och snart är det över) är bokskogen nyutslagen, den är ljusgrön, löven är mjuka, lätt syrliga och goda att äta.

Väninna M på en tjock stam. Det känns fridfullt här. Ljuset, som silas genom de skira löven och grenarna är fantastiskt, just nu.

Ja, färgen är autentisk. Snart blir den mörkare grön, det är fint det med, fast inte alls lika vackert. Jag minns att t o m när jag var barn, fascinerades jag av ljuset i bokskogen.

Upp mot trädtoppar och himmel

En liljekonvalj.

Allt gott till dej!

9 thoughts on “Bokskogen på Kullen ovanför Ransvik

  1. Det sägs att vi har här Sveriges nordligaste bokskog…Undra om det stämmer!Det är onekligen en viss känsla att gå i en sån skog i dssa tider…ett ljusgrönt tak…:)

  2. Vilka underbara bilder. Känner mig som hemma.Har spenderat oerhört mycket tid ( mest somrarna )i desa delar av Skåne.Ha en bra helg.Elaka tanten.

  3. Tänk att jag har inte fått in i mitt huvud att du bor i skåne.Ja dessa bokskogar är sååååå fina så många som bor uppåt kommer när här för att se bokskogen, när den står som finast.Vi skulle varit ute på en dagsutflykt i skåne, men det har inte blivit av . Vi måste först tänka på att hjälpa vår son som råkat illa ut. (förstört sitt knä o blivit opererad två gånger). Fick infektion i såret efter första operationen och fick fruktansvärda smärtor så det var hemskt att se honom lida så.Hoppas verkligen att det ska bli bättre nu efter denna operation. Ska nog besöka honom i morgon om han orkar.(Du får gärna också be för honom)Tackar på förhand!Ha det gott!Kram!

  4. Det var mycket fina bilder. Nästan som jag vore där.Är det nya kameran?Det var bara just de molnen som var då, solen fanns strax bredvid. Idag var det finare, men lite kyligt.Hoppas du får en fin helg

  5. bokskogen är underbar, ett helt fantastiskt ljus, svårbeskrivbart, bäst att uppleva det själv – eller hur.första liljekonvaljen jag sett i år, tack

Kommentera

