På spåret

Idag reste äldste sonen fram och tillbaka till Malmö. När han skulle resa hem, hände något ganska märkligt.

De allra flesta tågen stannar i Ängelholm, men det står ofta Göteborg och eller Halmstad på dem som går norrut från Malmö. Ganska självklart.

När tåget passerat Helsingborg, kommer äntligen konduktören för att klippa biljetterna. Då säger han:

Detta tåget stannar inte i Ängelholm.”

Sonen, med vänner tror att han skojjar med dem, men, det visar sig vara sant. Konduktören blir ganska irriterad i tonen, när ungdomarna frågar om det är möjligt att stanna i Ängelholm ändå. Till slut veknar han, och går för att fråga lokföraren om det ändå kan gå att stoppa. Sonen med vänner, får stå vid en av dörrarna, och snabbt hoppa av, under uppsikt. Vilken tur! De blev mycket tacksamma, och kommer säkert att kolla extra noga nästa gång de ska resa, så tåget verkligen stannar.

Jag råkade en gång ut för att ofrivilligt åka till Halmstad. Jag följde min fars fru till tåget, ända in, för att hjälpa henne med väskorna. Då går plötsligt tåget, just som jag ska gå av. Jag vill hoppa, men min fars fru hindrar mig, vilket säkert var tur. Min bil, står olåst vid stationen, och jag har inget, utom nycklarna på mig. Jag får följa med till Halmstad, och där vänta ett par timmar innan nästa tåg går tillbaka. Vid returresan får jag förklara det osannolika i varför jag inte har någon biljett åter igen. Pinsamt!

Thassos Fotavtryck.jpg

Allt gott till dej! 

3 thoughts on “På spåret

  1. Vilken upplevelse och vilken tur att konduktören visade medmänsklighet. Det är inte alltid så lätt att resa tåg, även jag har gjort mina misstag som att hoppa av vid fel station i Örebro. NU vet jag att man inte ska hoppa av vid den första utan vid den andra som är den stora stationen.!!!!! Mina chili har börjat producera frukt, speciellt Apache som alltid är snabbt igång och ger fina skördar. Hoppas att du också kommer att tycka om den lika mycket som jag gör.Tomaterna har blommor men inte frukt än, men det kommer väl så småningom.Jag blev sugen på espresso när jag läste din kommentar hos mig. Jag älskar espresso helst tillsammans med en whiskytryffel.och allra helst på les trois roses i malmö :)ha en fabiöst fin dag

  2. Tur att det ordnade sig. Att åka tåg är ett äventyr i sig, man vet aldrig om man kommer fram i tid eller om man kommer fram överhuvudtaget. Tacka vet jag buss, dom ställs inte in helt plötsligt.

Kommentera

