Ljusfesten 2009

Ljusfesten i Ängelholm, brukar alltid vara en fredag runt den 10:e augusti, i år var det i fredags.

Det var många arrangemang, särskilt runt Rönne å, som bl a flyter genom centrala sta’n. Jag valde ut ett par:

P1020954.jpg

Det var skoj att titta på barnen som gick på vattnet i s k Funballs.

 

Jag hade planerat att titta på de båda duktiga tjejjerna i Eldsjälarna:

P1020961.jpg

P1020974.jpg

Jag hade en av de båda hemma i min trädgård, och det är mycket mer effektfullt i mörker, eller hur?

P1020746.jpg

Det går att hyra dem, de serverar på festen, samt uppträder!

P1020750.jpg

Det är så häftigt med bakgrundsmusik och eldens svischande genom luften, och att se showen nära. Wowfaktor!

Härefter gick jag och mamma och delade på en pizza på Kirris (Nybrogatan) som heter Allan. Ett fånigt namn på en särskilt god vegetarisk  pizza. Det är mozzarella, fetaost, parmesan, körsbärstomater, kantareller och kalamataoliver på den, och så är den beströdd med ruccola. Rekommenderas!!!

P1030019.jpg

Det samlades tusentals människor  runt Rönne å’s stränder för att se på den illuminerade båtparaden. Här syns det tydligt hur det lyser av facklor och lampor längs de centrala delarna av ån

P1030023.jpg

Här ser du hur lampor färgar hängpilarnas lövverk i regnbågens färger. Båten Laxen skymtar.

P1030041.jpg

En av de tävlande båtarna i den illuminerade båtparaden. Det är alltid ett roligt inslag. Årets tema var Sjörövare.

P1030049.jpg

Turistbåten Laxen igen, med sitt fina aktersmycke.

P1030115.jpg

Skulle ta bild på fyrverkerierna. Här tar en av bomberna upp ”hela himlen”. Läckert!

P1030128.jpg

Formen är som en påsklilja, och effektfull är den!

P1030146.jpg

Denhär var både stor och effektfull!

P1030147.jpg

Ungefär som i ”Ouvertyren till Wilhelm Thell” kommer det allra häftigaste i slutet, med mängder av krevader!

Det var en trevlig kväll. Min kära mamma, som var med mej, åkte direkt efter detta mot Oslo med nattbuss, för att ta flyget vidare till Tromsö. Lyckosten – ja, att resa till Tromsö alltså, inte att sitta på en nattbuss… Hon ska hälsa på min morfar, bl a.

Allt gott till dej!

 

 

15 thoughts on “Ljusfesten 2009

  1. Du verkar ha haft en riktigt underbar kväll. Jag såg en häftig eldshow i Thailand. Funballs verkar roligt för de små men jag skulle nog få cellskräck.Ha en fortsatt go´ sommar!

  2. Ja den där festen kan ju börja funka här i Luleå, med tanke på att ljuset inte vara dygnet runt längre. Vad trevligt det verkar vara och sen med fyrverkerier så där som avslutning.Ha nu en trevlig kväll och sköt om dig…KRAMPatrik

  3. Hej o välkommen tillbaka !Det är vackert med ljusfester, och dina bilder gör inte det hela sämre. Vi brukar ordna en egen ”Lyskväll” på ett sandgrund ute i älven i vår lilla by, men det är ju i den lilla skalan. Vi brukar vara runt 100 personer, barn inberäknade. Men sandgrundet är litet, och samvaron nära och intim och förnöjelserna får alla stå för själva. Men ännu är solen uppe lite för länge så det brukar bli den sista helgen i Augusti. Blogg kommer (förmodligen)Ha en bra dag !

  4. jag har sjungit de senaste åren i fackeltåget och kyrkan, men förra året och i år jobbade jag… sen så ska jag nog sluta i kören också för den delen🙂 vill göra annat än att sjunga känner jag.

  5. Jag gillade särskilt det med att springa på vattnet i bubblorna =) Det såg riktigt roligt ut!!hehe, ja, bonde söker fru hade kanske varit rätta vägen… men näe… jag tror jag hoppar över😉

  6. Hej! Jättefina bilder och tjusigt med alla lampor. Funballs såg jag på marknaden iförra månaden. Jag har inte sett dom tidigare. Och barnen hade mycket roligt med dom. Ha det bra.Kram/Anita

  7. Ja, det var en oförglömlig kväll tyckte min son som fick besöka festen inför båtparaden och fyrverkerierna för första gången i sitt liv🙂

  8. Vi har ju nästan haft en ljusfest här….med alla blixtar som kommit och himlens alla färger från solen ; ) Så nu kan jag vänta ett tag på nästa fest…Ha det gott KRAM

  9. vilka underbara bilder! och oj vad jag skulle vilja krypa omkring i en sån där bubbla på vatten!vet inte vad det är för blomma, men det borde vara någon slags lilja, ser så ut på blommorna i alla fall..ha det gott

Kommentera

