Himmelstorpsgården

P1010751.jpg

På Kullen, ligger en gammal gård, som Hembygdsföreningen fått ärva. Det roliga är att allt lämnades som det var, med möbler, redskap och en ljuvlig utsikt! Jag har, trots att den ligger nära, aldrig tidigare varit där. Gården är typiskt skånsk, kringbyggd och i korsvirke. Vi passade på att fika, när vi ändå var där. Goda hembakade kakor, smakade ljuvligt ute i trädgården. Först, när vi kom, var vi nästan ensamma där, men det dröjde inte länge, förrän det kom folk av alla möjliga nationaliteter dit, bl a ester och amerikaner.

Här kommer några bilder, de två sista av dem togs på en liten vandring som vi gjorde i en vid båge runt gården. Det är nära att gå till Nimis från gården, om du är intresserad av att titta på det. Själv kan jag inte komma över att han bygger/har byggt i ett naturreservat. Enda trösten är att det måste varit tufft att få dit materialet. Vi såg föresten Jan Vilks, han gick förbi, när vi satt och fikade.

P1010760.jpg

P1010764.jpg

En underbar blomma. Någon som vet vilken? jag har ingen aning. Titta lite på den smala gången mellan husen också.

P1010767.jpg

Fingerborgsblomma, en gammal klassiker, strax bredvid den vita.

P1010771(1).jpg

Början av stigen som kan leda runt gården, eller ner mot Nimis.

P1010773.jpg

Den härliga trädgården är både stor och inbjudande.

P1010774.jpg

En enkel skylt på stallväggen

P1010777.jpg

En av mina favoritblommor, borstnejlika. Det var min farmors favorit.

P1010782.jpg

Rävsvans, Mjölkört eller Rallarros, kärt barn har många namn.

P1010786.jpg

Kaprifolen växte på många ställen inne i skogen. Kanske har det legat flera hus här i närheten.

Det är trevligt att åka på utflykt, och det behöver inte vara till ”långtbortistan”.

Allt gott till dej! 

5 thoughts on “Himmelstorpsgården

  1. Vilka fina blombilder du har tagit och den där med början av stigen! Den var riktigt härlig!!!Och här är det lika mulet ) ;Kramis på dig…

  2. Det ser mysigt ut. Förstår att det kom fler folk. Namnen du nämner känner jag inte till. Men förstår att Nimis inte är poppis hos dig.Underbar bilder har du igen. Den kameran var inte dum den inte. (Inget fel på din andra heller). Jag har gått igenom dina bilder och bloggar sedan du kom tillbaka.Tack för kommentaren hos mig och ursäkta att jag svarar lite sent. Jag har inte haft någon större lust nu i värmen. Jag skriver ibland och tänker att jag går runt nästa gång. På den vägen är det. Blir nog mer här när det börjar bli lite kyligare och fortare mörkt nu.Ha det så gottKramen (fd PippiFia)

  3. Gamla hembygdsgårdar är verkligt trevliga utflyktsmål! Himmelstorp ska jag lägga på minnet. Det är alltför många år sedan jag besökte de mest sydliga landskapen. Måste bättre mig!

Kommentera

