En tur på Skånes Amazonas

P1010406.jpg

Mitt inne i centrala Ängelholm rinner Rönne å. Denna utsiktbild kommer från strax söder om järnvägsbron.

P1010416.jpg

På andra stranden, växer dessa vackra näckrosor.

P1010428.jpg

En mysig plats för fika – privat

P1010446.jpg

Några poserande trutar

P1010454.jpg

Med denna bild vill jag säga att ibland är det lätt att förstå varför Rönne å kallas för ”Skånes Amazonas”.

P1010457.jpg

Nästan mangroveträsk-känsla

P1010467.jpg

Vi såg ett övergivet fiskespö i strandkanten. Det visade sig vara ligisterna på bilden, som skrämt iväg de stackars engelska turisterna. Klart att vi hjälpte dem att skrämma iväg de nyfikna ”tonåringarna”, så de kunde hämta sitt spö. Maken var hjälten i detta drama.

P1010468.jpg

Någon av bönderna som har mark ner till ån, vill säkert kunna komma över till andra sidan. Och jag, som är lite mesig, tycker att hängbron ser skrämmande ut redan nerifrån…

P1010471.jpg

Som jag sa, ”Skånes Amazonas”

P1010480.jpg

En inte helt klar bild, men en rolig idé. Ett drivhus på en flotte blir ett å-nära uterum. Har sett på blocket att det är till salu.

Nu har jag delat med mej av fina bilder, fast, ärligt talat regnar det här idag. Jag sitter just nu vid köksbordet och äter tomater som jag plockade in från växthuset i morse.

Jag önskar dej en riktigt trevlig helg och:

Allt gott till dej!

2 thoughts on “En tur på Skånes Amazonas

  1. ingen hade fått ut mig på den hängbron. och jag satt precis och tänkte ”mangrove saknas” när den bilden kom upp : ) gillar verkligen kvalitén på bilderna du visar. du är superduktig.min jamaican yellow är också röd, precis som gul körsbärspeppar. men du, den vita habaneron blir inte vit, den blir som min dulce, lätt orange, utan hetta men förbannat god. mina tomater är redan uppätna, de konstigt formade cocktailtomaterna blev mina favoriter. ha det gott.

  2. Men kvinna! Vilka bilder! Du är ett naturfenomen! Hängbron hoppar jag också över =)Ert pepparsnack förstår jag inget av, men det hettar i munnen bara av att läsa!Ha en bra dag=)=)=)

Kommentera

