Fjärilar, och ännu fler fjärilar

P1020440.jpg

Denna buske, som kallas fjärilsbuske, drar till sej fjärilar som en magnet. En solig dag (inte vid fototillfället) såg jag över 100 fjärilar som flög runt busken.

P1020441.jpg

Denne poserade vant vid närbilderna

P1020464b.jpg

Denne gynnaren hade svårt att sitta still…

P1020481.jpg

Nej, vi är inte invaderade av aliens, detta är en vanlig fjäril…

P1020529.jpg

Till och med undersidan av vingarna är vacker!

P1020535.jpg

Nej, detta är inte samma, kolla in det blå längst ner på vingarna. Och, se på snabeln han stuckit i blomman, det smakar nog mumma för en fjäril.

P1020540.jpg

Det var svårt att få en bild på denne skygge skönhet.

Berätta nu gärna för mej vad busken egentligen heter, för jag vill hemskt gärna ha en sådan i min trädgård!

P1030200.jpg

Jag hittade denna fjäril i växthuset, eller rättare sagt, maken hittade den. Det har varit fjärilar där inne tidigare, och jag vill gärna rädda dem, för det blir lätt för varmt för dem där inne. Denne stackare ville verkligen inte bli räddad. Han trillade ner bakom skuggnätet, och vi fick flytta flera saker för att få ut honom. Tyvärr, hade hans vingar fått en törn av nätet då.

Här är han/hon i alla fall, i sin lite tilltufsade skönhet. Tänk, den som kunde vara så vacker på morgonen, med spretigt hår och kuddavtryck på kinden…

Allt gott till dej!

 

10 thoughts on “Fjärilar, och ännu fler fjärilar

  1. Fantastisk fina och skarpa bilder..jag sliter litt med att finna ut av mitt nya..men blir nog bättre så småningomha det bästKram

  2. syrenbudleja davidii med reservation på stavningen av budleja…. men syrenbudleja davidiiingen annan har ju svarat på de dagar du haft frågan ute. ; )ha det gott.

  3. glömde säga att dina bilder är fantastiska, det är roligt att försöka få till närbilder på insekter, jag jagade sådana förra hösten när jag hade kamera,….ha en fortsatt skön helg. btw, budlejan ska klippas ned varje år, har jag för mig, om jag minns rätt.

Kommentera

