Porslinsbröllop fortsättning

Porslinsbröllop firas när man varit gifta i 20 år, och det gjorde vi i onsdags, som jag skrivit om här och här.

Vi fick ett par bröllopsdagspresenter! Av sönerna fick vi denna vackra orkidé:

P1040310.jpg

P1040304.jpg

P1040308.jpg

Av väninna M fick vi goda ostar, bl a en camembert, en getost och en ”petit toutain”, en fikonmarmelad med mini-toastskivor till, från Ostaffären i Ängelholm. Mamma köpte oss vackra kökshanddukar från svenska Ekelund i Horred i fina färger.

På vår bröllopsdag, hade vi beställt bord på Casa Mia i Ängelholm. Egentligen ser det inte mycket ut från utsidan, men inne är det trevligt, inte så stort, och mysigt. Maten, serveringen, och allt var kalasbra, vällyckat och framför allt gott! Jag bara måste berätta vad vi åt:

P1040311.jpg

Maken tog först blå och gröna musslor i vitt vin med saffran

P1040312.jpg

Till förrätt njöt jag ohejdat av denna carpaccio med rostade pinjenötter, parmesan och sallat…

Yngste sonen valde vitlöksbröd, som han verkligen tyckte om, äldste sonen avstod förrätt.

P1040313.jpg

Han valde Casa Mia Tagliatelle med strimlad oxfilé, parmaskinka, cocktailtomater, broccoli och svamp i en gräddsås,smaksatt med vitlök, basilika och oliver. Efter att ha smakat, sa han att det var en riktig smaksensation.

P1040315.jpg

Yngste sonen satsade på en pasta Frutti di Mare, han sa att det var en av de tre godaste rätter han någonsin ätit på restaurang! Jag funderade länge, och fick beslutsångest mellan Frutti di Mare och:

P1040322.jpg

Gösfilé. Jag frågade servitrisen, som föresten gav en utmärkt service, och hon rekommenderade gösen. Den serverades på en bädd av grönsaker som var al dente, saffransås, musslor, räkor och dillstekta potatisar, troligen mandelpotatis. Jag njöt verkligen av varenda tugga!

P1040319.jpg

Maken valde ryggbiff med portvinssås och potatisgratäng, som serverades överströdd med riktliga mängder parmesan.

Sedan kom den stora frågan, orkar vi efterrätt??? Svaret är givet: Alltid! *fnittrar*

Du kan fresta mej med godis, snacks och andra sötsaker och jag säger sannolikt nej. Men, goda bakverk, efterrätter och nötter kan jag i stort sett inte alls motstå. Ingen karaktär alls… Alltså blev det lite beslutsångest om jag skulle välja Vaniljpannacotta eller Tiramisu. Jag och yngste sonen gjorde en deal. Vi beställde en av var, och delade. Jag lät servitrisen ge oss ”vilken som helst”. Sonen blev överförtjust i Tiramisun (länk till eget inlägg med länk vidare till recept), som jag tyckte var sådär, faktiskt. Vaniljpannacottan däremot! Ojojojojoj! Den var en fullträff i smak och konsistens. Den smakade mycket vanilj, men även vit choklad, och till den fick jag en hallonsås, samt färska bär. Jag är rädd att jag måste tillbaka och äta mer av den, gärna med en kaffe till.

Allt gott till dej och trevlig helg!!!

6 thoughts on “Porslinsbröllop fortsättning

  1. Hej! Grattis till er båda . Musslorna ,Nej Tack. Men fisken och ryggbiff, det ser mycket gott ut. Jag tror musslorna är goda om man tycker om sådant. Om fem år, som går så fort så har ni silverbröllop. I år firade vi vår 30 åriga bröllopsdag. snart är det 31 år. Ha en bra Helg. Kram/Anita

  2. Ameeeeen, va hungrig jag blev nu då!!!! Långt till affären å så vidare….. ja ja man har gått igenom värre ting i livet.kram vännen Carina

  3. Hej vännen! Stort varmt Grattis till er! Så roligt! Och så vacker orkidé. Den goda maten skulle smaka mums , mycket fina foton. Önskar er allt gott för framtiden och en stor varm kram kommer här./Maria

  4. Ett stort grattis till Er, men vi var lite före…Vad härligt att läsa att det finns fler som gifte sig -89 och fortfarande är gifta ; )Vi börjar bli en sällsynt skara i denna värld…Hoppas det blir minst lika många år till…Kram & hälsa gubben!!!/Patrik

Kommentera

