Pumpor och chili

Mellan Båstad och Ängelholm såg jag en gårdsförsäljning av pumpor. Jag blev ”tvungen” att plocka upp kameran och föreviga alla pumpor. Klart att jag köpte med mej en dessutom!

P1040219.jpg

P1040220.jpg

P1040218.jpg

Visst är de härliga?!!!

P1040221.jpg

Jag har skördat lite chili och annat i växthuset. Än så länge, finns det liv i det mesta, och jag skördar lite då och då.

De gula närmast i bild är Jamaican yellow, de och de små i mitten samt den långa röda thaichilin har jag fått frön till av min vän Cikoria. Så sent som igår hade jag lite Jamaican i min krämiga räksoppa som jag gjorde på det som vi oftast kastar, skalen.

Till höger ligger lite körsbärstomater, de är fortfarande goda!

Till vänster ligger snackpaprika, de har gett en rik skörd i år, och det finns fortfarande en del kvar att skörda.

När nu säsongen snart är helt slut, kommer jag att sätta in sallat och annat i växthuset, det kommer att kunna växa där ett tag till. Ett sätt att förlänga säsongen, helt enkelt.

Allt gott till dej!

7 thoughts on “Pumpor och chili

  1. Härliga bilder! Jag var hos min dotter där jag slängde mina gamla fröer i hennes nässelsnår. Jag trodde inte det skulle bli något av dem. Gissa om jag blev lycklig i veckan när jag hittade både pumpa och squash där!

  2. Vilket härligt pumpaställe! Hade aldrig kunnat begränsa mig till att köpa bara en. Och fina paprikor och tomater. Jag skördar också lite tomater och physalis fortfarande men till helgen är det nog slut😦. Lite trädgårdsvila innan det är dags att planera nästa års trädgårds- och odlingsprojekt.

  3. Jag undrar om mina chili kommer att mogna ut ordentligt. De står inomhus men det börjar bli solfattigt och det märks på bladen. Kan man klippa ner plantorna något för att göra dem mer hanterliga? Den täcker nästan hela vardagsrumsfönstret nu.:O)

  4. råkar du veta något om det blir någon ny julmarknad på Råbocka även i år? Det vore kul att dra igång nått…

  5. härligt att se att du får så mycket chili. Den stora högen i mitten är väl Apache om jag inte misstar mig. : )jag har några Rocoto kvar att skörda, de har precis blivit mogna.

  6. du, jag har av misstag slängt fröer till jamaican yellow…. kan du avvara några? jag lovar att du ska få Rocoto och Arizona … för antingen har jag skickat fel arizona eller så har du märkt krukorna fel – tror jag skickar ett par hela, torkade arizona så att det blir rätt.

Kommentera

