Räkpanna

Ärligt talat, nu var det länge sedan jag delade med mej av något recept.

Om du gillar mat som är lätt att variera, lätt att laga och smakar gott, är denna rätt något för dej!

P1040443.jpg

Räkpanna ca 4 port

 

1 kg oskalade räkor/ 350 g skalade

Smör/ kallpressad rapsolja till stekning

1 tsk curry (minst)

½ tsk paprikapulver/ 12 paprikor i smådelar

Ca 1 dl hackad lök

1 tärnat äpple

1½ dl färdigblandad fiskbuljong

2½ dl creme fraiche

½ msk tomatpuré

23 pressade vitlöksklyftor

Ca 200 g färska champinjoner

 

Skala räkorna (om det behövs). Fräs lök, äpple, champinjoner, paprika och curry. Späd med buljong och creme fraiche. Låt koka upp under omrörning. Tillsätt tomatpurén och vitlöksklyftorna. När allt kokat samman, tillsätt räkorna, och när allt är genomvarmt, tag det genast av värmen.

Servera med kokt ris blandat med gröna ärtor

Smaklig spis!

Allt gott till dej!

2 thoughts on “Räkpanna

  1. Oj, oj vad det ser gott ut. Lätt att göra också. Curry låter bra med (minst). Jag har bara extra stark curry. Det går nog bra då. Nu gillar jag ju inte att laga mat. Men det här ska jag faktiskt prova. Kan man utesluta äpplen tro? De kanske behövs för smaken. Jag är inte mycket för frukt ,speciellt äpplen, i maten.Tack snälla för din kommentar. Den värmde/värmer. Jo det ska nog bli som vanligt igen. Det kommer periodvis. Det är reumatiskt, som andra knät så blir det väl en protes till. Nej det vet jag inte. ska till reumatologen den27:e.Fattade inte först vad du menade att konferensen var över. Hade du varit på konferens? Då måste jag ju skratta. Det var ju fåglarnas. Prata om att vara trött.Ha det gott.Ps Kan jag kopiera receptet. Ds

Kommentera

