Potatis och morotssoppa

Det är verkligen enkelt att göra soppa. Ändå väljer jag ibland att ”krångla till” det lite, men bara en aning.

P1040605.jpg

Jag började med att starta ugnen på 225 grader.

Sedan skar jag

4 morötter (tar alltid ekologiska, de är inte beska, utan söta) i skivor och

10 King Edward potatisar i tärningar

Grönsakerna la jag på en bakplåt, och lät dem svettas i ugnen tills de nästan hade fått färg.

Under tiden kokade jag upp

1,5 liter vatten, med

1½ tärning grönsaksbuljong

När grönsakerna var klara, vände jag ner dem i buljongen, och kryddade med

2 tsk ”Cafe de Paris” krydda, se bild nedan. (Inköpt hos Tant Grön)

När soppan sjudit i fem minuter, körde jag den med stavmixern, tills den var slät

Slutligen smakade jag av med lite mer salt och både svart och vitpeppar, tills det smakade ”lagom”.

Till soppan serverade jag creme fraiche,

brödkrutonger (vanlig kantskuren franska som jag rostade i stekpannan med lite kallpressad rapsolja och paprikapulver)

och småbitar med knaperstekt bacon. Jag som inte tål vanligt bacon, tog istället kalkonbacon, det går att skippa bådadelar om du vill ha soppan vegetarisk

Till och med den lite kräsne maken tyckte att det var gott! *ler*

”Krånglet” var att jag stekte grönsakerna i ugnen en stund, men det ger mer smak.

P1040608.jpg

Allt gott till dej!

14 thoughts on “Potatis och morotssoppa

  1. Det verkar riktigt gott, får testas någon gång. Visst blir rotfrukter så mycket godare om man rostar dom lite i ugnen först.//Herr S

  2. Det både låter och ser mycket gott ut.Men förstod att det fanns en hake. Stavmixer. Den gick ett grymt öde till mötes för en tid sedan.Hoppas allt är bra. Tänkte titta in och se hur det är med dig.Verkar bra tycker jag. Skönt det.Kram

  3. Hej! Det både ser gott ut och låter gott. Kanske jag någon gång provar. Men det lät lite krångligt för mig som är ganska lat på allt vad som heter baka och laga mat. Men soppa är gott nu när dte börjar bli kallare. Ha det bra.Kram/Anita

  4. Hejsan Carina….det var sannerligen länge sedan jag var här och kollad runt🙂 Hoppas allt är bra med dig och att livet är snällt mot dig….Härligts mumsig soppa förrestenkramEmma

  5. God morgon, Carina !Jag skulle vilja presentera ditt recept för min ”köksschef, får jag det ? Eller vill du ha copyright på det ;-)Ha en bra forsättning på dagen

Kommentera

