Vackra vinter 3

Idag skiner solen, och det är underbart fint ute. Jag älskar det vackra med vintern, men längtar egentligen efter vår och värme nu. Ärligt talat funderar jag på att så physalis snart, för de gror så långsamt.

För några dagar sedan, var jag, maken och valpen Jessi, som nu är 6 månader, ute och gick längs ån (Rönne å). Större delen av ån var helt frusen, men det hade bildats en ankdamm, med öppet vatten nära Rönnevik.

Ankdammen på Rönne å.jpg

Jessi, som är en stående fågelhund (är så tacksam att hon inte är en flygande), ställde till lite oreda i friden som rådde, tills vi kom…

Ankdammen på Rönne å (3).jpg

Men, snart tog de ingen notis om henne längre, och lugnet återvände.

Ankdammen på Rönne å (2).jpg

Jag är osäker på om gräsandshonan försökte imponera på alla stiliga hannar, eller om det var skönare att stå på ett ben … ? Eller så ville hon helt enkelt inte bli kall om vänsterfoten.

Ankdammen på Rönne å (4).jpg

Hannarna är verkligen betagande i solen. Deras färger är fantastiskt klara och vackra! De ser alldeles sammetsmjuka ut.

Ankdammen på Rönne å (5).jpg

Även måsarna trivdes tillsammans nära ankdammen. De poserar i vitt mot vitt.

Ankdammen på Rönne å (6).jpg

Denhär påminner mest av allt om en ängel, när den flyger iväg…

Ankdammen på Rönne å (7).jpg

Allt gott tilll dej!

15 thoughts on “Vackra vinter 3

  1. Hej Vännen!Så fina bilder du har tagit. De blir ju särskilt fina när solen är framme.Hur är det med dig? Hoppas att det går framåt för dig.Tänker mycket på dig!Stor kram!

  2. Fina bilder, fina fåglar, men än så är det vinter. Du får ge dej till tåls och bänka dej framför öppna spisen. Peta in en pinne i brasan emellanåt och titta in i glöden och meditera om kommande soliga sommardagar.Ha en bra dag !

  3. Härligt med såna där vinterbilder. Eftersom har videokamera i min kamera nu, så har jag funderat på att filma lite andmatning?!BS.Tackar ; ) som du förstår i mitt senaste inlägg har jag inte varit hemma i helgen. Ingen fara ibland vill man bara läsa och ta del av vad andra kommenterar. Jag är så glad att du kommer in & hälsar på…Kram & Krya på dig…

  4. ja, så lik en ängel :)fantastiska bilder som vanligt.jag funderar på att så chili snart, brukar göra det tidigt för att få skörda tidigt under sommaren.

  5. Det är tur du inte har en flygande hund (fniss), den var bra). då hade du inte fått alla dessa fina fåglar.Himmel vad många det är. Grattis i efterskott. Som du nog förstått så är bilden tagen mitt på dagen i sol och vit snö.Tack för du tittade in. Jag är inte här så mycket som förr heller. Har ingen lust ett tag. tittar in här och neeej, går härifrån igen.Brukar tänka på dig, hur det går. Hoppas att allt blir bra för dig.Ha det gottKram

  6. Jo visst blir det jättefina bilder när det är vinter men ack så trött jag är på den nu. I går kväll och i natt snöstorm igen. Den ena hinner knappt avslutas från nästa börjar. -9 nu och snöar och blåser ganska bra fortfarande. Pust var tar våren vägen?????

  7. Så trevligt att hitta öppet vatten och se fågellivet där. När måsarna kommer till mig är ett vårtecken – de håller sig längre ut i skärgården så här års.

  8. Hej! Mycket fina bilder. Det blir så vackra foto när det är vinter . Jag vill gärna ha snön men inte så kallt. Just nu är det – 16 grader. Det räcker bra med – 5. vi har något som ligger en bit härifrån som heter Möllers Mosse. Där finns också en massa ankor och måsar. Det är inte särskilt rolikt att gå på cyckel och gångbanan där. Det finns en massa anksk*** där. Ha det bra.Kram/Anita

  9. Hej Vännen!Hur har du det? Ser att du inte varit här inne på ett tag.Du vet att jag tänker på dig dagligen och vill att du ska ha det bra.Hoppas att få höra ifrån dig snart.Stor varm kram till dig!

  10. Vackra bilder som vanligt.Hur är det med dig själv?Hoppas att det är bra. Nu hoppas vi på vår snart…eller hur?kram

  11. Jag ser på dina bilder som är fina som vanligt :)) Men jag trodde verkligen att ni hade mer snö! Det där ser ju ut som ni kan vänta vår när som hellst motför här..här hänger snön meter ner för carportar och drivorna ser ut som om dom kanske kommer att töa ner någon gång i maj, suck! Är såååå less vinter nu.Ha en härlig kvällerKram

  12. Hej tjejen länge sedan sist. Kul att se att du håller på fortfarande. Själv är jag inte inne s ofta längre, för att vara ärlig så är det förra året.Bamseram Carina

Kommentera

