Om Ella som blir 8 idag och om Jessi, vår valp

Jessi har i stort sett två uttryck i blicken som återkommer hela tiden:

1) Vad ska vi göra nu? Vill du leka med mej! Detta är det i särklass vanligaste!

jessi.jpg

2) Oj, vad jag är hungrig, blir det mat nu?

Hon är en härligt rolig valp. Ja, alla valpar är roliga, men, jag tycker att hon är speciell. När vi köpte henne, sa uppfödaren att när man hade träff (återsamling), brukade alla hävda att just DE fått den bästa hunden. Det kommer även jag att göra!

Det fanns faktiskt en viss oro att det skulle bli bra. Dels är vi oerhört fästa vid vår tysk jaktterrier Ella, som fyller 8 idag den 14 februari. Och det kändes som om det skulle bli svårt att tycka om en hund till, ens hälften så mycket, men, Jessi har även hon funnit sin väg till våra hjärtan. Dels var vi ororliga att vår ”prinsessa” skulle tycka att en annan hund stal ”hennes” uppmärksamhet, eller att hon skulle tycka att valpen var olidligt jobbig. Istället tror jag att Ellas livskvalitet har ökat ytterligare. Hon har en rolig lekkamrat, som hon busar mycket med, till allas förtjusning. Vi tycker att det är skoj bara att titta på dem.

Ella.jpg

5.jpg

När Jessi kom, kunde hon ledigt gå rakt under magen på Ella, nu är det tvärt om. Snacka om att hon har vuxit!

Jessi hade tidigare bekymmer med att hålla tätt, och kissade ofta i sömnen. Som tur är, har det slutat helt.

Jessi är en kleiner munsterländer, och vi har inte haft den rasen tidigare. Det som är alldeles speciellt med henne är att hon lär sig oerhört snabbt. Hon är omåttligt nyfiken. Hon har ett helt fantastiskt luktsinne. Hon har lite integritet, vilket får henne att i viss mån påminna om en katt i sättet. Hon slickar i stort sett aldrig, vilket är skönt! Ella har svårt att låta bli att slicka, på t ex händerna.

Jessi har stora mängder energi, och älskar att leka i snön, springa i skogen och på stranden, och leka. Hon använder hela kroppen och är oerhört smidig, vilket ibland får vår kära Ella att framstå som en tegelsten.

jessi 2.jpg

Här har hon busat så att köksmattan hamnat i fel del av rummet….

Allt gott till dej!

11 thoughts on “Om Ella som blir 8 idag och om Jessi, vår valp

  1. Hej Vännen!Skönt att höra att du mår lite bättre. Jag hoppas verkligen att allt ska ordna sig till det bästa för dig.Vilka härliga hundbilder du har. Ibland så längtar jag efter en hund, men vi kan ju inte skaffa någon om det nu blir så att vi flyttar in i lägenhet till hösten.Tack för att du hälsade på hos mig!Stor varm kram till dig!

  2. Min söta, goa mamma!! Lika fin som alltid!! Ge henne ett stoooooooort grattis från mig!!!!!/ RickJessi ser verkligen helt underbar ut! Fina flickor båda två =)Kramar!Jeanette

  3. Vilken tur att hon tog henne till sig direkt.Tack för din kommentar.Du får inte känna press att kommentera. Jag vet att det är lite knepigt för dig nu.Men jag tittar in här ändå utan krav på att du måste svara.Det hoppas jag du vet.Hoppas du haft en fin Alla Hjärtans Dag, om du firar den. Jag gör det inte.Ha det gottPuss till vovvarnaKram

  4. Hej Carina och tack för din kommentar hos mej. Den fick mej faktiskt att skriva ett blogginlägg i min blogg. Det första på en hel månad. Mitt i natten kl 3.Jag är själv uppväxt med hundar och valpar (hamiltonstövare) och vet hur mycket glädje, tröst och upplevelser de kan ge. men vi har ingen hund själva för jag vet även hur mycket jobb de fordrar och planering vid resor och så.Önskar dej en glad dag för dej och de dina !

  5. Hundar accepterar varandra nästan alltid. Om man bara tar det lugn och låter dem göra det på sitt sätt.Jag har tre stycken som jag älskar lika mkt alla tre, fast på olika sätt.

  6. Hej! Vad söt Jesseär söt och så klart Ella också. Så där brukar mattorna också ligga hos mig. Efter Paxis framfart. Jag skulle så gärna vilja ha en hund till men min man vill inte.Jag tycker att om man inte är överens om en sådan sak så får det räcka med en. Nu snöar det här idag. Jag vill inte ha mer men Paxi tycker om snön. Det gör jag också men nu kan det vara .Den ska ju töa också och då blir det inte trevligt med all slask. Ha en bra dag.Kram/Anita

  7. glömde säga – tack för fröerna…. och tack för det fina brevet. jag ska ta mig i kragen och sända rocoto till dig… du får en hel torkad frukt så kan du använda fröerna ur den. ha det gott

  8. Tittar in för att kolla hur du har det, men jag hittar inte dig.Hoppas att du inte mår sämre.Jag tänker extra på dig!Sänder med en kram full av energi!

  9. Hej Karina !Jag har hänvisat till din blogg och länken med ”djungelboken”. Om du tycker det var olämpligt så meddela mej så kan jag ta bort inlägget.MVH Wassen

Kommentera

