Glassprovning nu och då

Jag är knappast en glassätare. Jag äter sällan glass, och är sällan sugen på en glass. Jag uppskattar en liten mjukglass då och då. Och jag har ett ljuvligt recept på en glass som innehåller philadelphiaost, när den är halvsmält är den i en egen klass. Ibland kan jag njuta av smaken av en piggelin. När jag var barn, tyckte jag nog allra bäst om igloo, den med colasmak och två glasspinnar, om du minns den.

På Hven har jag ätit den godaste glassen någonsin. Det finns en glassfabrik på Hven, och deras glass tillverkas på plats, i ganska små mängder, och många olika smaker. Sommartid säljer de säkert jättemycket.

Ven 046.jpg

Den allra godate smaken som jag smakat på Hven är choklasglass. En härligt perfekt krämig glass med en mustig chokladsmak. Bilden ovan är tagen på deras lista med dagens smaker, vid den lilla kiosken på färjekajen.

Idag fick jag plötsligt lust att äta en glass. Kanske det beror på att solen sken värmande, och lockade fram lite vårkänslor, vad vet jag? Det har egentligen INTE alls varit varmt, för det blåste snålkallt. Jag och maken var nere vid stranden för en promenad med Jessi, men vi vände igen, och gick i strandskogen. Där såg vi två rådjur på ganska nära håll, kul.

P1050816.jpg

Iskallt hav

P1050835.jpg

Förvånansvärt vakna myror

P1050847.jpg

Oerhört glada Jessi

P1050855.jpg

Sol!

Vilken glass blev det idag, kanske du undrar. Jo, jag köpte en BEN & JERRY’S Peanut Butter Cookie Dough, som GB har tillfälligt i sitt sortiment. Jag undrar fortfarande om den är prisvärd. 102 g och 110 ml för 27 kronor! Jag tycker att det är dyrt. Men, eftersom jag hört gott om BEN & JERRY’S, att deras glass är superb, så ville jag gärna prova! Jag har sett deras glass i små runda paket i frysdiskarna, men avstått.

När jag åt sa jag saker som, ”kanske den godaste glass jag ätit” och ”märkligt”. Ordet ”märkligt” kom flera gånger ur min mun, även ibland åtföljd av ett och annat mmmm. Vaniljglass med jordnötssmörskakdeg(!), jordnötssmörsrippel, doppad i choklad med chokladkaksmulor.  Ja, kombinationen är oerhört märklig och måste jag säga, oerhört mättande. Jag blev nästan övermätt, men klarade samtidigt inte av att sluta äta den…

Glassprovning som jag kom att tänka på, var för ungeför 13-14 år sedan. Jag arbetade på en Statoilstation då som butiksansvarig , och gjorde de flesta av inköpen. Fick en inbjudan till en glassmässa, och åkte dit med hela familjen. Mina stackars söner blev av mig tvingade att äta vars en smörgås, innan de fick äta glass. De fick äta vilken glass de ville, och jag ville veta vad de tyckte. Särskilt min äldste son, tyckte att han var i himmelriket!  Dagen slutade med att han åt nio hela glassar och till slut bad han om att få bli buren till bilen för han orkade inte gå.🙂

Båda mina söner har pratat om detta tillfället många, många gånger. De anser att det var en fantastisk händelse, att de fick äta så mycket glass de ville.

Allt gott till dej!

4 thoughts on “Glassprovning nu och då

  1. När jag var yngre så älskade jag GB Sandwich och Nogger. Jag äter väldigt sällan på MC Donalds, dom har dock en underbar mjukglass Sundae med chokladsås. Den glassen köper jag gärna där🙂.Trevlig kväll.

  2. Hej Carina. Nu var det länge sen jag var in hos dig och kikade, som vanligt har du lagt in helt underbara bilder. Jag och glass….nja. Men en glass som satt avtryck på mig är skopglass…du vet sådana man köper i plastförpackning var den med jordgubb-päron och vaniljsmak. Min mormor bjöd alltid på den när vi var små. Jag lät glassen smälta lite…sen rörde jag om den så det blev en god gegga.Sköt om dig.

  3. I vår familj är vi nästan maniska när det gäller glass. Älskar all glass, nästanFinns ett ställe i Gbg som heter Lejonet och Björnen där man verkligen kan frossa i glass, vilket vi gör då och då.Vad söt hon är vovven, lite sådär unghundsgänglig…:)

  4. glass är gott, jag har dessutom lyckats med att få sommarjobba på en glassfabrik – inte bra för vikten kan jag säga. Les Trois Roses har flyttat, finns inte längre på Gustav Adolfs torgJag ska se om jag kan hitta till nya adressen som ligger nära Pildammsparken.

Kommentera

