Tacopaj

Jag gillar att göra paj, det är enkelt, gott, och trevligt att bjuda på. Hittade dethär receptet hos Coop. Gillar att rekommendera något som blir gott, och som gärna är enkelt att tillaga.

På tal om något helt annat … Före helgen, såg jag en humla, eller rättare sagt, jag hörde den, och såg att den surrade runt mina tete-a-tete på utetrappan. Rusade in för att ta kameran och ett bildbevis, men, den hann iväg, tyvärr. Men, oj vad det kändes som ett bra vårtecken!

tacopaj2.jpg

 

tacopaj.jpg

Tacopaj

50 g rumsvarmt smör

1 dl gräddfil

3 dl vetemjöl

½ tsk salt

Fyllning

½ gul lök, skalad och hackad (jag tar gärna en hel!)

1 msk smör till att bryna färsen i

400 g nötfärs

1 påse taco kryddmix

1½-2 dl tacosås, välj styrka, jag tog medium

ca 250 g cocktailtomater

2-4 feferoni eller jalapeño, delade på längden

3 ägg

2 dl gräddfil

nymalen svartpeppar

1½ dl riven lagrad ost

Blanda ingredienserna till pajdegen. Tryck ut degen i en pajform ca 20-22 cm. Förgrädda skalet i 10 minuter i 225 grader.

Fräs löken, färsen tills den är jämnt grynig. tillsätt kryddmix o tacosås, låt puttra ett par minuter. Fördela i pajskalet. Lägg feferonin som solstrålar från mitten. Vispa ihop gräddfil, ägg och svartpeppar och häll över färsen. Strö över osten. Avsluta med att lägga på tomaterna i skivor. Grädda 30-40 minuter. Servera med en grönsallad. Jag provade inte, men tror att det skulle smaka finfint med lite majs i pajen.

Allt gott till dej!

7 thoughts on “Tacopaj

  1. å så gott du har lagat! ska det vara nödvändigt att lämna recept på såna godsaker när jag försöker träna mig i form och dessutom lägger om kosten ?dina muffins låter magnifikt goda Les Trois Roses ligger numera på Mariedalsgatan 66. vi var där kl 11 en tisdag och då var det inte öppet.

Kommentera

