Alldeles för goda muffins och Lemoncurd

Jag gillar mat, gillar att laga mat, men allra roligast är att baka. Det har jag gillat ända sedan jag var liten. På många bilder som är tagna på mej när jag var barn, ser man ett stort, stort leende, och mjöl upp till armbågarna… (två bilder säger mer än tusen ord)

Som barn.jpg

Som barn (2).jpg

Men, nu skulle det ju handla om muffins! Muffins är kalasbra. ”Lagom” stora, lätta att ta med, man kan variera dem i oändlighet, och oftast är de både goda och mättande. Jag bakade två nya sorter, och blev väldigt förtjust i den ena… Den andra var med äpple och kanel, och man skulle man strö råsocker ovanpå för att få en knäckig yta. För det första så blev det för sött, för det andra, skulle man få en knäckig yta, behövdes ännu mer socker än i receptet, så skippa dem.

Över till den GODA sorten

P1050693.jpg

De fina muffinsformarna har jag fått av min svåger och svägerska i Holm, de är så fina att jag knappt näns använda dem…

P1050694.jpg

Citronkolamuffins

Till ca 15 stora behöver du:

200 g mjukt smör (ta alltid smör, om du tål det)

2½ dl socker

3 ägg

3½ dl specialvetemjöl

1½ tsk bakpulver

Smaksättning:

½ dl lemoncurd (recept kommer nedan, superdupergott på rostat bröd, men har ingen lång hållbarhet)

rivet skal av 1 citron

3 Plopp á 50g (går säkert att byta mot liknande choklad)

Ugn 175 grader

Till garnering:

ytterligare 3 Plopp á 50g

kokosflingor

Rör smör och socker poröst, gärna i matberedare, eller med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver, sikta i det. Rör ner lemoncurd och citronskal som du rivit fint. Skeda upp smeten i formar- grädda i 10 minuter. Ta ut och stoppa ner en ruta Plopp i varje. Grädda 10 minuter till. Ta ut och lägg en ruta Plopp på varje igen, och strö över lite kokos. 

De är inte så förtvivlat söta som de låter, men, jag tror att det går att minska en aning på sockret.

Här kommer lemoncurdreceptet också!

Lemon Curd

Ingredienser
4 dl Florsocker
skal från 2 obesprutade citroner
1 dl färskpressad citronsaft
2 ägg
75 g smör eller margarin

Blanda florsocker, citronskal, citronsaft och ägg i en kastrull och sjud tills det tjocknat.

Tag kastrullen från värmen och tillsätt matfettet. Rör tills detta har smält och blandats i krämen.

Häll upp i burk. Förvara i kylskåp. Hållbar 2-3 veckor. Gott till rostat bröd och som fyllning i tårtor och kakor enligt Dansukker.

Och slutligen önskar jag

Allt gott till dej!

3 thoughts on “Alldeles för goda muffins och Lemoncurd

Kommentera

