Föredrag med Karin Brunck Holmqvist

Igår var jag och lyssnade på Karin Brunck Holmqvist på Ängelholms bibliotek. Det var en dryg timme med ren underhållning. Hon läste, berättade om sina böcker och roliga anekdoter, trollade (!) och skojjade i en dryg timme. Emellanåt skrattade jag så att tårarna rann. Karin bjöd verkligen på sig själv, och hon var verkligen intressant och rolig att lyssna på.

Efteråt fanns det möjlighet att ställa frågor, och jag frågade efter hennes favoritord, (I sann Fredrik Lindström anda). Svaret blev rysligt. Och jag frågade även om hur hon griper sig an skrivarbetet, hon sa att hon skriver lite oavsett, och ändrar sedan. Hon berättade att det är en process, som oftast startar med en galen rubrik på boken, och att historian sedan växer fram. Hon arbetar strukturerat med ett projekt åt gången. Hon skriver aldrig om verkliga personer. Hon skriver om ”Vardagsbeskrivningar och samspelet mellan människor” och säger även att det är viktigt att kunna skämta om det som är svårt i vardagen. Hon har främst tagit fasta på ”Enkelheten är storheten”. Och hon sa att ”Genom böckerna kan man lära känna människor utan att behöva umgås med dem”.

Hennes senaste bok Rosa elefanter, har jag ännu inte läst. Biblioteket i Ängelhom köpte in den i december, och hittills har den lånats ut över 100 ggr, och det finns kö… vilken popularitet! Jag har ”bara” läst Potensgivarna och Sirila gentlemän sökes. Båda är underbara! Karin berättade att hon alltid drömt om att bli författare.

Jag känner mig inspirerad att läsa fler böcker av henne, och förutom den senaste blir det Mintgrodornas återkomst, Rapsbaggarna, Villa Bonita och sedan Stenhimlen som kommer som nyutgåva i slutet av sommaren.

Karin Brunck Holmqvist2.jpg

Karin Brunck Holmqvist.jpg

Karin Brunck Holmqvist3.jpg

Här står det lite om Karin på förlaget Kabusas hemsida.

Allt gott till dej!

2 thoughts on “Föredrag med Karin Brunck Holmqvist

  1. Hej hopp i vårsolen !Jag såg i föregående blogg att Du har full vår redan, det är inte illa. Jag har bara vårvinter ännu, men det är nästan ändå bättre, för när du har börjat ledsna på värmen, då är våren med all sin spirande fräscha grönska här hos mej ! 😉

Kommentera

