Alldeles runt knuten i bilder

Backsippa.jpg

Bilden är tagen i kvarteret, Backsippan står helt solo. Syftet med dagens bilder är att visa glimtar av mitt kvarter.

P1060795.jpg

Kaja, syns ofta här. De är okej, för de äter maskar och sådant.

P1060750.jpg

En annan ekorre än den vi såg häromdagen, makens bild.

P1060751.jpg

Samma ekorre som ovan. Vacker svans! Makens bild

Tussilago.jpg

Nästan utblommad tussilago

P1060745.jpg

Rosa magnolia sticker upp ovanför ”grannens” häck.

P1060748.jpg

Gråkappa eller kråka. dehär fåglarna är roliga därför att man anser dem som ganska kloka. Jägare påstår att de kan räkna. D v s om tre går in i ett gömsle, och två går ut, vet kråkan att det sitter en kvar, och håller avståndet. Jag tror att kråkor äter allt, det kan vara mindre roligt.

För många år sedan, jobbade maken på ett gods,  och där körde han bl a traktor. Vid ett tillfälle, när han pjöjde en åker, hoppade han ut ur traktorn, och räddade en harunge till livet. Det var så att han, genom att plöja, förstörde harungens lega, och när kråkorna fick syn på den oskyddade ungen, kom de, och började picka (på ögonen först, hu). Harungen togs hem till vår dåvarande lägenhet. Han fick träffa vår hankatt, som han försökte dia. Hankatten slets mellan faderskänslor och vilja att äta upp honom. Harungen var lika lång som ett lipsyl, då. Han överlevde både hankatten och vår uppfödning. När vi tyckte att han var lagom stor, släppte vi ut honom i ett naturreservat. När vi kör förbi där, brukar vi önska att en av hararna vi ser är hans avkomma.

Allt gott till dej!

9 thoughts on “Alldeles runt knuten i bilder

  1. Ryslig och mysig historia!! Din gubbe tar fina bilder med! Är han lika intresserad??Hoppas att ni haft det riktigt trevligt i Köpenhamn…Hemikramar!!

    • Ja, maken är intresserad av att ta bilder han med. Tack för lyckönskningarna!!Kram och Allt gott till dej!

  2. Underbara bilder och vilken fin berättelse om den lilla harungen.Ajans kråka. Fast jag älskar kråkor, men så får de ju inte göra.Som sagt fina bilder. Makens ekorre är ju bara för underbar.BS Jag brukar inte redigera mycket heller med Panasonic, mest leka lite med bilderna. Men jag menar fotoprogrammet, kallar det för redigera när jag har vattenstämpel och copyright där. Det tar en himla tid.(Har köpt enTZ10 också, kanske nämnde jag det. Minns inte säkert, bra att ha i fickan där de andra blir för stora att dra med sig.).Ha det gott

    • Tack! Glad för berömmet, och ska hälsa maken!🙂 Då har du köpt efterföljaren till min. Jag är såååå glad i min. Hoppas du kommer att trivas med din du med!Allt gott till dej!

  3. Nu har jag tittat på bilderna om och om och om och om igen, dom är sååå fina!!!Vi har några japanska körsbärsträd här i området, vid Nya Stadion, det är första gånen dom blommar sen dom planterades förra året =)Jag tycker ekorrar är så underbart fina djur, så sögta så det finns inte ord för det!! Rick har tack och lov aldrig sett en, för han hade nog oxå tyckt om dom… fast inte riktigt på samma sätt, hihi ;)Sen jag flyttade till Malmö har jag faktiskt inte sett nån alls, synd =(Däremot ser jag massor av katter, kaniner, igelkottar (på deras tid om året så klart) och råttor! För inte så länge sen slängde jag ju ut en mus från stadsbussen =) Söt liten sak =)Just ja, nyckelpigan var oxå supersöt!! Fast jag hoppas det inte kommer lika många i år som förra året =)

  4. När man ser alla dina fina bilder ser det ut att vara varmt och skönt men sen kollar man ut och nä känns som om aldrig våren ska komma ordentligt.

    • Det är inte särskilt varmt här heller, ärligt talat, men jag är glad att det ser varmare ut än det är på bilderna. :-)Allt gott till dej!

Kommentera

