Köpenhamn – Nicolai Bergmann – blommor i bilder

En av de absolut med minnesvärda upplevelserna i Köpenhamn, var när jag hittade Nicolai Bergmann’s blomsterbutik. Det började med att jag såg de vackra blommorna utanför portalen, själva portalen, den lockande innergården, blommorna på väg in på den, och de som fanns där inne.

Sedan hade jag turen att träffa både Nicolai, en japanska och en pratsam och söt svenska som arbetade för honom.

P1070121.jpg

Oh, säger jag bara. Inte precis den vanliga buketten, och det menar jag positivt.

P1070117.jpg

Portalen, en sevärdhet bara den.

P1070131.jpg

Vacker smidesgrind, och små buketter

P1070119.jpg

Lockande arrangemang och buketter hela vägen in, Ser du året, 1616. Det som ser ut som pelare, bakom skylten, är tre vattenspel.

P1070124.jpg

Fantastiska orkidéer, de är närmre 15 cm breda.

P1070125.jpg

En fantastisk bukett med ovanligt färgade nejlikor.

P1070127.jpg

Oh, säger jag bara… Jag frågade den kvinnliga floristen vilken som var hennes favoritblomma, hon sa att det varierade från dag till dag… Vilken är din? Jag älskar fresian för doften, men tycker att kallan är den vackraste blomman.

P1070129.jpg

Sanslöst vacker ros, av en typ som jag aldrig tidigare sett. Ca 10 cm bred Hur kunde jag glömma namnet på den?! Jag tänker på hur vacker den skulle vara tillsammans med äpplet ”snövit

P1070130.jpg

Denna fantastiska nejlika är en del i ett arrangemang. Nejlikan finns egentligen inte här, men Nicolai hade tagit med från Japan.

Här inne på innergården, fanns ett litet träd, de hade pyntat det med gerberor som stuckits ner i varsett ”provrör”, och sedan hängde i trädet, som om de var en naturlig del av det.

I själva blomsterbutiken, var det inte tillåtelse att ta kort. Den såg inte ens ut som en blomsterbutik! Stor Åh, Oh och wow-känsla. Är du det minsta lilla blomsterintresserad, missa inte Nicolais butik nästa gång du är i Köpenhamn, eller Tokyo. Dit skulle jag gärna vilja resa. Söta floristen sa att det är exotiskt på ett alldeles speciellt sätt, väl värt ett besök.

Allt gott till dej!

10 thoughts on “Köpenhamn – Nicolai Bergmann – blommor i bilder

  1. BS:Vad fint du skriver!!! Och visst är grabbarna värda att bli friska nu . Så du har också smärta??. Trist att du inte trivs med läkaren. Jag har inte såå stora förväntningar mot F-k fått ett första avslag. Får jag lägga till dig på min lista?? kramizar o skriv gärna på snack om du vill berätta mer om värken!

    • Hej! Oh, tack! Vad glad du gör mig. Klart att du är välkommen att lägga till, lägger till dej med! Kramar och Allt gottPS. Vi ses på snack DS

  2. BS:Usch, vad läskigt, varje förälders mardröm!!!.. Jag ska försöka få till några bilder hemma, funkar det inte kan ju faktiskt en riktig fotograf löna sig mer!. Om du hade svårt som fotar mycket så kommer det nog bli svårt för mig som inte fotar mycket!. Tack för äran att få bli din vän, det gör mig jätteglad!! Och jag följer ofta mina vänner dagligen, men har lite problem med panikångest mm så ibland är jag borta någon dag… ska bli kul att följa din blogg… spännande. Stor kramiz (om du undrar varför jag skriver kramiz med z så är det en tvångstanke….*skäms leende* =)

  3. Tokyo låter inte dumt, men lite i längsta laget kanske. Bort härifrån alltså.Helt underbara bilder, som alltid. Det var en praktros den.Svar: Jag är jättenöjd med kameran. Den är andra steget efter din. Det finns nr 8 också. Filmen ska vara bättre upplösning och ny version bevars på den här, den kommer jag nog inte använda ändå. Det finns nr 9 också, men det är export, finns inte i Sverige.Men bruksanvisningen är för 8,9,10. Lite plottrigt. Men tack vare att jag har märket förut går det bra.Nu ,måste jag resa mig upp. Du ska ha det så bra.Tack för din kommentar.

  4. Önskar dig godmorgon=), jag har haft en ganska vaken natt men hoppas att du har sovit riktigt gott och är utvilad när du vaknar! kramizar

  5. BS:Ja, det är det…en ventil.. usch , whiplashskada är du sjukskriven? Bra att du också skriver av dig!! Kramizar o allt gott till dig min vän!!!

Kommentera

