Om kyssar och skruvat i Köpenhamn

Nu får det väl ändå vara slutskrivet om Köpenhamn, säger du väl. Och, ja, detta är det sista blogginlägget. Anledningen till att jag delade upp det, är att jag hade så många bilder som jag ville ha med, och det kändes logiskt att dela in det, för det var ju helt olika historier dessutom.

Det finns en del frågor som jag ställde i det första inlägget som inte har blivit besvarade.

P1070075.jpg
Första frågan. Vad tittar HC andersen på?

P1070078.jpg

Tivoli, såklart! De har en dinasaurieutställning som pågår just nu. Tivoli är verkligen fint. Mängder av blommor, och trivsamt att gå i. Skoj för den som gillar…

P1070026.jpg

åkattraktioner. Jag är en sådan hopplös typ som blir illamående om det snurrar och vinglar för mycket. Dessutom skriker jag när jag blir rädd. Det är faktiskt skönt att kanalisera ut rädslan på det viset. Just denna ”Himmelsskeppet”, ser urläskig ut! Och kolla här för ”Vertigo”, om möjligt ännu värre. Åkte något som hette uppskjutet på Liseberg (för att visa mig tuffare än jag är). Denhär ser värre ut, och den på Liseberg har jag LOVAT mig själv att aldrig, aldrig åka igen (om jag så blir erbjuden pengar). Men, de har två riktigt roliga berg- och dalbanor på Tivoli, som är ”lagom”, inte extrema, ”Odinexpressen” och ”Rutschebanen” från 1914.

P1070179.jpg

Här håller de danska politikerna till. Det stod ”politiker för en dag” på en skylt, men det lockade inte.

P1070182.jpg

Närbild på dekorationen/skulpturen uppe till höger.

P1070190.jpg

Ett av de mer skruvade taken i Köpenhamn.

P1070189.jpg

Närbild på taket ovan. Det ser ut som drakar, tycker jag. Vad tror du?

P1070193.jpg

En annan skruvad byggnad.

P1070195.jpg

Staty på Rådhustorget.

Och hur var det nu med dedär kyssarna som jag fick? Alltså den sista obesvarade frågan.

Jo, jag hade varit ute och gått, ensam en stund, och var på väg tillbaka till hotellet, jag hade egentligen bara några meter kvar. Då blir jag upphunnen av en ganska söt kille som undrade om jag ville köpa kyssar för 2 kronor styck. Jag skulle köpa dem av hans kompis, som var 26 år, och skulle gifta sig. Ärligt talat kände jag mig en aning besvärad, och nekade till att jag ville köpa några. Strax kom även killen som jag skulle få kyssarna av, han var klädd i Batmankläder, och såg snäll ut. Jag berättade att jag varit gift i över 20 år, och önskade honom all lycka.

Kunde inte låta bli, utan citerade vad Dr Phil sa en gång (Nej jag är inte ett fan av honom, men detta gillade jag). ”Varje dag vaknar jag och undrar vad jag kan göra för min fru idag”. Personligen anser jag att han är något på spåret. För ett äktenskap handlar om att ge och ta. Ger man, får man. Att ta reda på vad partnern uppskattar mest, vad som får honom/henne att verkligen känna sig älskad, och göra det. Det kan vara att ge tid, att ge komplimanger, att ge presenter, att ge närhet eller att ge en tjänst (Har stulit tankarna från denhär boken). Det ska samtidigt finnas jämnvikt i äktenskapet.

Jag stod en stund och pratade med killarna, och de bjöd med mig, ville att jag skulle följa med dem och äta middag. Jag avböjde, för maken väntade på mig på hotellet. Men, jag fick två kyssar ändå! Ja. Det var marängkyssar, alltså små maränger. Puh!

Allt gott till dej, och trevlig helg!

5 thoughts on “Om kyssar och skruvat i Köpenhamn

  1. Jag tycker om att läsa om Köpenhamn=). du beskriver det så mysigt! ha en fin kväll!!! kramizar sarah

  2. Figurerna uppe på det skruvade taket heter Gargoyler och är vattenutkastare alltså den tidens stuprör och har fått sitt namn av det karaktäristiska ljudet om dem…Som vanligt mycket fina bilder…Hemikram!!

    • Åh, du svarade på en fråga som jag hade, men kanske inte uttalade så väl. Tack! Jag undrade verkligen! Oh, och, tack för bildberömmet! Kramar och Allt gott till dej!

Kommentera

