2 sorters piroger, en av dem vegetarisk, den andra med lammfärs.

Kan fortfarande inte välja datum, eller kategori, eller nyckelord (se förra inlägget). Grrr.

Jag och väninna M, hade en matlagardag tillsammans, och förutom nässelpiroger och nässelpaj, gjorde vi även piroger med lammfärs i och piroger med en vegetarisk ”rysk” svampfyllning.

P1060811.jpg

Här har jag lagt på fyllningen på smördegsplattan. 10 plattor i varje paket, hittade jag i frysdisken. Jag köpte av märket Eldorado på Willys, och de var bra. Jag har kryddat den brynta lammfärsen med rivet skal av citron, (ganska mycket) torkad mynta, hackad färsk bladpersilja, rosmarin, god fetaost, salt och peppar. Och dessutom hade jag i ägg och finhackade körsbärstomater.

P1060813.jpg

Innan de åkte in i ugnen

P1060820.jpg

Efter de är färdigbakade.

P1060833.jpg

Och här ser du de svamppirogerna. I dem har jag kokt ris, smörstekt blandsvamp, brynt gul lök, pressad vitlök, hackad färsk persilja och creme fraiche. Egentligen ska de serveras med svampsås, står det i min kokbok, men, jag är nöjd med en sallad. Denna degen är bl a gjord på kokt riven potatis.

Alla pirogsorterna är lika goda avsvalnade som varma. Låt dem svalna en god stund innan du äter dem, så kommer smakerna fram bättre. Bra utflyktsmat/buffemat.

Idag ska vi äta älgstek med potatis, morötter och en vitkålssallad.

Allt gott till dej!

10 thoughts on “2 sorters piroger, en av dem vegetarisk, den andra med lammfärs.

  1. Dina piroger är snyggare än mina😛 Jag nyper bara ihop motsatta hörnen i mitten jag. Har gjort med tomatröra med grönsaker och sånt förut. Idag blev det med en ostblandning, vitlökssalami, örter och purjo. Får se vad det blir av dem strax…

Kommentera

