Svärmors trädgård med fråga längst ner

Var hemma hos svärmor och firade svärmors dag, farmors dag, mormors dag och mors dag. Innan vi fikade smörgåstårta, tog jag ”lite” bilder i hennes trädgård.

Varning – Det är ganska många bilder…

P1070612.jpg

Förgätmigej, en av mina absoluta blomfavoriter

P1070614.jpg

Vet ej namnet på dessa, men de är inte höga, ca 15 cm.

P1070617.jpg

Svärmor har gullvivor i gult, orange och rött. På Brösarps backar i Skåne växer massor av gullvivor (eller gjorde för några år sedan när jag var där)

P1070625.jpg

En enkel ”fågel” mitt i rabatten.

P1070627.jpg

Vet ej vad de heter, de påminner lite om mandelblom. Förtjusande enkla i sin skönhet.

P1070628.jpg

Mossflox – finns i många färger

P1070637.jpg

En helhetsbild, ovanför mitten t v ett fågelbad på en sten – ofta använt!

P1070642.jpg

Katten solar just nu, eller tänker på att hon vill jaga de badande fåglarna… Hon är så liten, nästan som en kattunge.

P1070682.jpg

Det vita är ramslök. Den är ätbar, se Hemimamma svarar – ätliga växter.

P1070652.jpg

Jordgubbsblommor! Ja, snart kan man själv plocka söta läckra bär! Köpte en liter svenska bär till mammas efterrätt i söndags, de kostade 50 kronor litern. Brukar egentligen inte ”fuska” före midsommar, men vet att mamma älskar jordgubbar. Jag kan bara säga att de var goda, riktigt goda.

P1070649.jpg

Visst ser denhär ut som Scilla, fast röd? Den har samma växtsätt, och höjd. Denna bild är tagen underifrån. Snälla, om du vet, berätta vad det är.

Det var allt för idag.

Allt gott till dej!

28 thoughts on “Svärmors trädgård med fråga längst ner

  1. Vilka härliga bilder! Blommor är underbart, dock kan jag inte hjälpa dej med några namn. Det ska bli intressant att se vad den där Scillaliknande heter.Man känner sommar inombords när man ser dina fina bilder :-)Ha en bra helg kära du!

  2. Vilka vackra färger i din blomsterkavalkad..Tyvärr vat jag inte vilken blomman du söker är… Vet inte riktigt hur jag ska ta reda på det hellerEn UTMANING om frågan kommer till Hemimamma.. *skrattar* tack för din länk dit i inlägget förresten!Sitter med en kopia av den tidning som jag medverkar i vecka 24…Reportern har skickat mig en kopia i förtid…Min historia i korthet, som jag blir rörd av hur fint hon skriver…Besviken däremot, att tårtan, som jag bjöd dem på, inte finns med på bild…Men det finns flera bilder av min karl och hans gitarr… Könsdiskreminering på hög nivå!! *skrattar*Jag får väl publicera en bild här i stället…Håll utkik efter tidningen, den kommer vecka 24! Får vi se om du känner igen mig *LER*Något roligt i mitt privata liv, mitt i allt detta ledsamma med Gaza…Hemmets JournalHemikramar!

    • Ser fram emot att se det. Eftersom de missade tårtan, hoppas jag att du lägger ut den själv. Jag som i stort sett aldrig läser den. Var med i den för några år sedan, tillsammans med min tvillinglika halvsyster. Vi var med i en norsk systertidning oxå. Ja, färgerna är fantastiska just nu. Ska strax iväg och fotografera inne i en skog.Allt gott till dej!och stor kram!

  3. Hej! Det är tur att du skrivit under vad det är för blommor. Den enda jag kände igen var Gullvivan.Namnet på de andra visste jag inte. Det var mycket fina bilder och alla blommorna var vackra. det är några år sedan jag var i Brösaps backar. Där är så mysigt att vara.Jag önskar dig en bra Helg.Kram/Anita

    • Ja, det är fint där, har inte hellre varit där på några år, men jag minns att det växte gullvivor överallt!Blir glad att du tyckte om mina bilder. Allt gott till dej med kram!

  4. Blommor och djur kan det aldrig bli för många bilder av! Din svärmor verkar ha gröna fingrar så som växterna frodas! Jag vet inte heller vad blomman du söker namnet på heter.

    • Vad bra! Jag har undrat ibland, om det blir för mycket sådant, och för lite mat. Trodde nog i början att det skulle bli mest om mat. Din positiva respons styrker mej i att det är ok trots allt. Ja, svärmor är väldigt duktig, och har gröna fingrar. Hon är toppen. Tack för viljan att hjälpa till med blomman.Allt gott till dej!

  5. Det kan aldrig bli för mycket av dina fina bilder. Helt underbara allihop.Tyvärr kan jag ju inte mycket mer om blommor än att fota dom. Så av mig kan du inte få någon hjälp. Hoppas du får svar snart av någon.Tack för ditt grattis. Spotifyn ligger nu på skrivbordet. Trots allt, med massor av bra musik. Mycket Elvis, honom gillar ju jag och andra ”gamla godingar”.I Farsta har man alltid trevligt så ock idag.Önskar också dig en fin helg /Kram

    • jag måste erkänna att även jag gillar Elvis, min moster introducerade honom för mig. Hon spelade även Everly Brothers och ibland Boney M. Är väldigt allätare vad gäller musik, just nu är det mycket 70-talsmusik. Är förtjust i 60 talsmusik också. Gillar kanske varken hårdrock eller improviserad jazz eller hiphop.Tackar varmast för bildberöm!Kramar och Allt gott till dej!

  6. Fina bilder som vanligt, men ej heller jag vet vad din sista blomma heter.Tackar för din kommentar och omtanke i min blogg, Carina, den värmde ! Jag har inte fått solsting, men solen har faktiskt äntligen börja lysa över Lillån, och björkarna har varit utslagna i 14 dagar, Nu blommar Åkersenap och maskrosor så hela fält kan vara vackert gula, som heltäckta av guld. Allt gott till dej !

    • Jag försökte skojja till det med solstinget, eftersom jag vet att ni haft ljuvligt väder, och vi kallt och regn. Fast nu har vi fint! Har varit ute med hunden på 11 månader, hon har fått prova på att träffa vildsvin i ett speciellt hägn. Väldigt glad för en hälsning från dej! Hoppas att du snart återkommer igen!Allt gott till dej och trevlig helg!Jag bloggade om maskrosorna för ett tag sedan här: http://blogg.aftonbladet.se/matmedmera/2010/05/varlden-ar-gulom du vill se.

  7. underbart att få ta del av en trädgårds underbara blommor när man bara har tillgång till balkong numera.jag kan tyvärr inte heller namnet på den, kan det vara en lilja av något slag? de kan ju se ut lite hur som helst… egentligen😉

    • Vad glad jag blir. ibland undrar jag ju, är det någon mening med alla bilder, särskilt alla på blommor… Så, tack!Tack för viljan med namnet.Stor kram och Allt gott till dej!

  8. Din svärmor har onekligen ”gröna fingrar” .Jag inbillar mig att jag någon gång också ska ha tid till trädgård. Jag tror den kommer.Ha en fin helg nu du, själv är jag ganska slut efter studentfirande igår.🙂

    • Ja, hon är duktig, och har definitivt gröna fingrar. Det finns stor vila i trädgårdsarbete – i alla fall om det är ”lagom”.Önskar även dej en fin helg, och jag hoppas att det var lyckat igår!Allt gott till dej!

  9. Jag är inte direkt så mycket för blommor och sånt, mest för att jag dödar allt.. men hon har fint i trädgården =)Här på Möllevångstorget kan man köpa en liter jordgubbar för 11kronor =) Jättemysiga frukt/grönsaksstånd =)

  10. Svar: Det är nog därför de inte kan höras, för de minns inget. Kanske.Din moster och jag har nog samma musiksmak låter det som. Jag är också allätare, utom just hårdrock,jazz och klassiskt, men sista finns några fina stycken ska erkännas. Men i stort nej.Hoppas du får en fin helgKram

    • 🙂 Jag menar att det är extra kul att de inte minns hur roligt de haft, heller. Eller borde man säga att det är tråkigt att de inte minns hur roligt de haft det… :-)Kramaroch Allt gott till dej!

  11. Jag kommer och äter upp jordgubbarna när dom är mogna=)… Du har meddelande på snack!!! stoor kramiz

  12. Det gör vi haha, pallar smultron, det blir spännande om någon kommer på oss, tror du vi orkar springa fort?? haha, ha en fin kväll!!! kramizar

    • Ah, eftersom jag inte är någon löpartyp, tror jag hellre att jag skulle satsa på att ”klä ut mig”. Kålhuvud ligger nära till hands – eller en mesopotamsk venus…Kramar och allt gott till dej!

Kommentera

