Skillingeskogen

Nu är studenten över. Hade särskilt god hjälp av väninna M  både med förberedelser på torsdagen, fredagen, och med efterarbetet. Underbart att ha en sådan vän som ställer upp både bra och villigt. Jag har såklart redan tackat henne, och önskar att hon förstår hur mycket det betyder för mig. Skulle aldrig klarat allt utan hjälpen! Har även fått god hjälp av svärmor och mamma. Underbara, snälla kvinnor.

Sonen verkade oerhört glad igår, han såg nöjd ut. Maten räckte! (viktigt) Och våra kära gäster verkade stortrivas och var vänliga nog att ge maten komplimanger. Jag serverade snittar på sviktat tunnbröd, pappas kallrökta lax, pepparrotsvisp och sallad. Jag smörar dem med philadelphiaost, rullar, delar en gång, och skär sedan varje halva snett, och ställer den på en bricka med sneda ytan upp. Enkelt! Huvudrätten var helgrillad karré samt ett helgrillat vildsvinslår på ca 3 kg (det sjöd jag i saltat vatten, och det fick sedan marinera i två dygn före grillning). Jag hade potatisgratäng (färdig + grädde o ost), Nigellas sallad på bl a vattenmelon, fetaost och mynta. Pastasallad med pesto, parmesan, ärtor o kronätskockshjärtan. En kall sås som jag fått recept på av en väninna C ”mangogrädde”. Och till detta mammas nybakade focaccia med oliver och flingsalt. Istället för tårta, hade sonen själv gjort tiramisu – det var ljuvlig! Och jag hade bakat kladdkaka, allt enligt hans önskemål.

Nu är jag helt slut, och kommer nog att vara lite frånvarande härifrån igen.

Tidigare i veckan har det varit underbara dagar, även om regnet har återvänt. Har traskat omkring i en skog utanför Munka Lungby där jag aldrig tidigare varit, trots att den bara ligger en mil från mitt hus . Oj, vad fint där är! Eller hur?

P1080310(1).jpg

Vägen in var såhär rak, det som skymtar på sidorna där nere är en stenbro, gården är skymd härifrån, men ligger rakt fram.

P1080095(1).jpg

Länge leve allemansrätten, den är unik! Vi traskar på denna gårds ägor.

P1080023(1).jpg

En underbar gammal stenbro

P1080070(1).jpg

Ån, ligger vackert inne i den sagolikt ljusa bokgrönskan.

P1080194.jpg

Det är så härligt att följa ån.

P1080140.jpg

Ett vattenfall ser det ut som, men, det är nog en laxtrappa.

P1080183.jpg

Dammen ovanför laxtrappan.

P1080315(1).jpg

Det finns många slingrande stigar för den som vill utforska mer av området.

P1080276(1).jpg

Jag känner lust att följa stigen och se vad som döljer sig runt nästa krök…

P1080243.jpg

… en damm till!  Jessi hoppade i och svalkade sig.

Hon får avsluta promenaden, men, jag återkommer med ett inlägg med bara blommor härifrån…

Allt gott till dej!

11 thoughts on “Skillingeskogen

  1. Fina bilder har du som vanligt.Klart du blev komplimenterad för maten. Du är ju jätteduktigt på det, det har jag ju sett på bild.Av alla fina bilder så gillar jag Jessi bäst. Så underbar och gosig.Kram till dig

    • Tack min vän. ja, hon är en härlig hund. Hon blev 11 månader i förra veckan. Allt gott till dej och fortsatt trevlig helg!

  2. Mmmm, kladdkaka =D Såå fina bilder! Jessi ser bara för söt ut!!Rick undrar om det är hans fina mamma som gett er vildsvinet? Som en studentpresent från henne =P hihi Han skickar även en stoooor slurp mitt på nosen och hoppas allt är jättebra med henne!!

    • Ricks mamma jagar ganska sällan numer, hon är nästan pensionerad. Vi vill vara rädda om henne, så hon vara många år till, jakt tar hårt. Ja, Jessi är verkligen gullig, och lättlärd. Allt gott till er båda med Kram!

  3. Där ser man, jo man vill ju ha dom hos sig så länge som möjligt! Rick ska leva tills jag blir 108, har jag bestämt =P När är det hon fyller år förrästen?Hade varit en bra studentpresent annars från henne ;)Jag har hittat en sida man kan ladda upp filmsnuttar på så det har jag skaffat, är trött på youtube. Jag filmar ju Rick så mycket, så det behövs. Jag kommer lägga upp alla filmerna på bloggen, men om du vill ”förhandstitta” så är det här:http://www.videofy.me/mffhundenMånga som kände honom som valp tror inte att det är samma hund. Han var ju så liten då och så stor nu =)Dom där trasorna till golvet lät ju helt perfekt! Jag vet annars det finns en superallergivänlig dammsugare som inte släpper ut en massa, men den kostar tydligen ett par tusen kronor… Tur jag har en snabblärd liten busrumpa! =)

    • Ella fyller 14 februari, och Jessi 3 juli. En av mina vänner firar sin hunds födelsedag mer än sin egen… Har varit inne på din sida, tack för tipset!!!Jag hoppas du hittar dem, Swirl heter hennes märke. Tror det är allergismart. Dammsugning är väl inte det direkt…Kramar och Allt gott till dej!

  4. Stenbron och laxdammen var som ur en sagobok…. *Ler drömskt* Dina bilder tröstar mig. Jag fuinner en stunds frid inne hos dig…Millas bortgång var verkligen en chock.. Vi pratade bara för några dagar sedan om att hon kämpar och inte tänkte ge sig…Hemikramar till dig och allt ditt matprat gjorde mig hungrig…

    • *Ler’ angående matpratet. Som tur var fanns det en hel del rester, även sedan vi sänt matpaket hem med gästerna. Hemskt tråkigt med din vän, fint att du hade kontakt med henne så in i slutet ändå. Då levde hon så länge hon bara kunde. Vad oerhört glad jag blir att du känner så inför mina bilder. De är verkligen tagna med kärlek, precis som maten jag gör. *ler*Stora famnen med kramar ochAllt gott till dej!

  5. Vilka fina bilder och vilken meny !!!! Sitter här och dreglar. Inte illa alls. har du bra recept kan du vara snäll och dela med dej ?Ha det gott !Kram

    • Delar mer än gärna med mig av recept, ber att få återkomma i ämnet. Glad för din kommentar, den värmde!Allt gott till dej! och kram!!

  6. Pingback: Skillinge | Framsnacka

Kommentera

