Midsommar i Torekov

P1090587.jpg

Vi firade midsommar med vänner på Grävlingborg just utanför Torekov . Totalt var vi ca 25 personer. Tack underbara värdpar för en riktigt rolig och trevlig midsommar – igen!

P1090529.jpg

Vi började med att de som ville, gjorde kransar. (Jag står längst till höger)

P1090501.jpg

Sedan hjälptes vi åt med att klä midsommarstången.

P1090497.jpg

Blommorna som vi inte redan använt till kransarna.

P1090514.jpg

Det blev så att tjejjerna klädde midsommarstången…

P1090520.jpg

…som blev såhär fin. Ser den lite sned ut, så är det meningen, inte att den ska se sned ut, men att den ska vara lite sned.🙂 Det var något med lycka, sa värdinnan.

P1090524.jpg

Närbild (det gillar ju jag)

P1090480.jpg

Medan vi klädde stången, hässjade killarna en hässja hö. Det är tydligen tradition där ute, för det har de gjort förr.

P1090530.jpg

Efter att vi jobbat smakade det himmelskt gott med jordgubbstårta och kaffe!

P1090591.jpg

Sedan skjöt vi luftgevär i tävling mot varandra (alla mot alla, unga, gamla tjejjer o killar), jag vann första rundan, men inte andra, och gick därför inte hellre till semifinal. Bilderna från skyttet är bara på en massa människor som var med på festen, så jag tar vyn utanför huset istället.

P1090755.jpg

Efter skyttet smakade det gott med sill och Ulster-potatis. Matjesill, men även andra sorters sill fanns på bordet. Creme fraiche, gräddfil och gräslök, samt goda hembakta baguetter. Efter maten var det fritt mingel. Många valde att spela ”innebandy” på en gräsplätt, en del andra, som undertecknad, var fullt nöjd med att titta på. Vi hann med jordgubbar med glass eller vispgrädde också. De som stannade kvar längre än oss, grillade lite ”nattamad” (det heter så i Skåne).

Detdär med midsommarvädret är alltid oerhört omdiskuterat, och det enda jag gärna vill få sagt är att: Eftersom man så oerhört gärna vill ha fint väder på midsommar, men det ofta regnar, känns det helt fantastiskt med ett sådant midsommarväder som vi hade! Verkligen njutbart!

Hoppas att du hade en mycket fin midsommar, eller Sankt Hans som det heter i Norge och Danmark, fast det firas inte likadant.

Allt gott till dej!

6 thoughts on “Midsommar i Torekov

  1. Rick och jag mös hemma på midsommar, men det var helt perfekt enligt mig =DIdag, nere vid havet, en bit innan handbadet mötte vi en hund som var såååå söt. Det var en Tysk Jaktterrier om såg EXAKT ut som Ella!!!! Jag bara stod och tittade efter han/hon. Sen har jag tänkt på Ella hela dagen efter det =)Rick såg hunden och tittade lite förvirrat runt sig, precis som att han oxå tyckte han/hon såg bekant ut =)När Rick badar och pälsen är alldeles rufsig och står åt alla håll, då ser han precis ut som en Tysk och folk säger ”jag har aldrig sett en tysk jaktterrier med vitt i förr” Lite skoj att det är sån skillnad på dyngblöt och torr päls =)Hur är det med Ricks älskade mamma? allt bra med henne? Och allt bra med er andra oxå? hur går det för Jessi med jakten??kramar!

    • Jotack, allt är bra med Ella! Hon har det bara bra. Allt är väl även med Jessi, hon har inte jagat riktigt än, men hon är alltid med ute, och hon har en fantastisk näsa! Hon markerar om det är ett djur i närheten, och när vi kunde släppa henne, fann hon alltid vägen tillbaka i sina egna spår. Ella jobbar hårt med att ge mjölk till obefintliga valpar, önskar att hon ville sluta med det. Ja, det finns mediciner, men, det hade varit skönt att slippa det. Det finns ”riktiga tyskar med vit fläck, har jag hört, men inte sett själv. Har däremot träffat en som var helt brun, inget svart alls! Ibland ser även jag tyskar som är lika Ella, jag gillar hennes utseende väldigt mycket. Stor kram till er båda två!!!och allt gott, förstås!

  2. Vilken härlig midsommar ni haft, precis så som den ska vara. Blev ingen krans för mig i år och blev ingen midsommarstång i heller. Tog det bara lugnt i år. Blev mat och jordgubbar förstås med några vänner. Jag älskar verkligen jordgubbar.Viss var det bra väder fast det inte var så jättevarmt men väldigt skönt att slippa regnet.

    • vi hade riktigt varmt, det var varmt i den tunna klänningen. Ja, jag såg på din blogg att du gillar jordgubbar. Jag tycker att jordgubbar och banan är en smaskig kombination. :-)Kram och allt gott till dej!

  3. Ge mej…. Jordgubbstårta… mums… Vackra blommor!! Sankt Hans är kort för Johannes, vilket är den gamla högtiden Johannes döparens dag… Firas den 24 juni i Sverige om jag inte missminner mig…Hemikramar!!

    • Ah, vad du vet! Bra! Tårtan var verkligen riktigt god, jag looovar. Är sugen på att göra en tårta, vi får se. Allt gott till dej och stor kram!

Kommentera

