Skadad fågelunge – har du tips?

När jag, som tur var, följde jag med hundarna ut idag, då såg jag en fågel som satt på trappan bakom huset. Jag trodde att den fastnat med sitt lilla ben mellan brädorna, men så var inte fallet. Eftersom jag var rädd att hundarna skulle se den, tog jag upp den i handen. Den verkade ganska orädd och var helt stilla,  jag såg att det var en unge. Det är en gråsparv, eller en pilfink.

sommar; 2010 111.jpg

På något sätt verkade den ändå medtagen, så jag tog fram ett glaslock som jag fyllde med vatten, och tog några brödsmulor och några solrosfrön i ett annat lock. Jag kan inte säga att den verkade speciellt intresserad av vare sig vatten eller mat. Jag doppade därför näbben lite lätt i vattnet, för att visa, och den drack en aning. Sedan jag placerat fågelungen på altanbordet, sett till att dörrarna var öppna för luft, och att den hade skugga, gick jag in. Jag tittade ut ett par gånger, och den verkade ha piggnat till lite. Efter en stund, hade den piggnat till så mycket att den låg på golvet. Jag plockade upp den. Den låg  kvar en stund , sedan hittade jag den på golvet igen.

sommar; 2010 117.jpg

sommar; 2010 119.jpg

Det verkade som om att den inte klarade av att vända sig. Jag tog upp den igen, och denna gång lade jag den i en stor och grund öppen låda, med ett galler över en del av den. Den har fått lite färsk gurka av mig också, och den har kanske ätit, för den har bajsat. Den vilar inte på benen som en fågel brukar göra, utan den verkar bara ligga på mage. Det är svårt att säga om benen är skadade, den vänstra foten är liksom mer slapp än den högra. Fågeln flaxar med vingarna, så de är nog ok, men, jag undrar om den lärt sig flyga än.

Jag skulle gärna göra mer, men jag vet inte vad. Har du tips?

sommar; 2010 113.jpg

Allt gott till dej!

25 thoughts on “Skadad fågelunge – har du tips?

  1. Låta den självdö eller ta livet av den. Det är väldigt sällan fågelungar återhämtar sig om dom är sjuka. Finns det ingen organisation som kan ge dig tips på vad du skall göra?//Herr S

  2. -Sätt den i en öppen papplåda som står halvmörkt. I lugn och ro. Om den är frisk hämtar den sig och tar sig ut i friheten på egen hand. Den är troligen stressad nu och beter sig inte alls. Om den är frisk vill säga.

  3. Jaså Ella och Jessi fick inga smakprov? Hur brukar dom reagera på fåglar annars? Springer dom efter dom eller struntar i dom?Jag och Rick mötte en fågelunge på promenad en gång. Den låg mitt i gången och hade skadat sig eller var sjuk. Den gick inte sin väg och den flög inte bort.Rick började med att hoppa i cirklar runt den och skälla. När inget hände började han tvätta den! Då tog jag bort honom från den.. Kändes inte så bra..Rick är så himla omhändertagande, mot både mig, andra människor och alla djur.Jag ville inte röra fåglen (visste inte om det var bra), Men när vi kom tillbaka senare var den borta. Vi fortsatte och hittade den utanför mina föräldrars port, där skuttade den glatt runt =)Vem vet, den behövde kanske bara lite vovvekärlek =PJag har tränat Rick rätt flitigt i att inte gå nära fåglar om inte jag ger tillåtelse sen vi flyttade till Malmö. Är ju gäss ööööverallt!

    • Jessi är en stående fågelhund, och i hennes värld är kaniner och fåglar det mest spännande som finns, så jag ville undvika kontakt, bara för säkerhets skull. Rink är en fullständigt underbar liten hund! Glad att du förstår och tar tillvara på hans goda sidor. Kramelikramar och allt gott till dej!

  4. Fuck till alla puckade som vill låta djuret dö bara för att deras jävla förfäder har bablat om den läran i 1000 år. Jag håller med de som säger, bevara livet om du har makt att göra det. En låda funkar bra. Ser ofta de engelska djurräddarna på Animal Planet. De hjälper alla djur, stora som små.Snälla bevara och släpp sen.Tack!

    • Jag har svarat på en del av dina kommentarer, men inte på alla. Se längre svar på din sista kommentar.Allt gott till dej!

  5. Barmhärtighet säger vissa? En spark mellan benen borde vara en barmhärtighet för vissa. Jag kan gärna vara den som utdelar sparken. Jag ber dig bevara. Det finns goda förebilder, välj de istället för stelingarna.

  6. Den behöver bara några veckor. Vatten och lite käk och en låda med galler på. Ge den chansen, kanske ödet glömmer inte din gärning. Jag fightades med 2 jägare om en fågel. De ville döda med en gång. Fuck off era jävlar sa jag med en gång.

  7. Av bilderna att döma ser det inte bra ut, men pröva att rädda den. Värme och vatten är viktigt. De äter frön, frukter och insekter….pröva gärna med lite ”våt” kattmat från burk och ge med pincett. Fånga flugor och ge den också……det går att rädda många skadade fåglar så finns viljan, finns hoppet!😉

    • Tackar allra varmast för tips och kommentar! Redan igår eftermiddag var den mycket piggare och på kvällen hade den hämtat sig mycket att den hoppade ut.Allt gott till dej!

  8. Jag har kontaktat Herr S på PM och förklarat min bordusitet. Det var inte personligt. Nu återkommer jag för att se på den understa bilden. Det var det sötaste fotot på länge. Jättesöt.Kram😉

    • Det var bara typ ett hundra kommentarer från dej till mej. Nej, jag hade INTE tänkt döda den. Ärligt talat skulle jag kunnat döda ett djur, jag har t o m gjort det en gång, men, inte denna lille fågelunge. Det var en kanin som jag dödade, det var så hemskt, jag körde över den med bil, jag hade inte en chans att väja, och den låg där, SVÅRT skadad. Det var barmhärtigt att döda den, för den led säkert. Men trots mitt beslut var det traumatiskt för mig. Jag är så blödig att jag gråter när djur dör. Anser mig själv vara stor djurvän.Tack för att du bryr dej.Allt gott till dej!

  9. Förlåt för mitt ”milda utbrott”, inget illa menat men när jag såg sötingen blev jag helt ifrån mig =) 1000 tack och kram😉

Kommentera

