Djupadal och Kullaberg

Djupadal kallas området man kommer till om man parkerar vid skylten för Josefinelust på Kullaberg. Jag var där tillsammans med maken, norska väninna M och hennes yngsta dotter. Vi hade en härlig dag, se själv! (Kanske liiiiite många bilder, du får väl scrolla fort)

sommar 068.jpg

Underbart utsikt över Djupadal… fast i mina ögon påminner det en aning om Grekland

Kullen; 2010; sommar 091.jpg

Här ser jag uppifrån kullen, en man som försöker lära sonen att dyka

Kullen; 2010; sommar 092.jpg

Yepp, verkar gå bra!

Kullen; 2010; sommar 081.jpg

En annan kille, hoppar i plurret mellan två klippor, en stänkare!

Kullen; 2010; sommar 001.jpg

Djupadals kanske mest i ögonfallande badmössa var jag bara tvungen att ta med…

Kullen; 2010; sommar 042.jpg

Även jag och vännerna badade…

Kullen; 2010; sommar 101.jpg

Det är även skönt att sitta på en klippa, och bara doppa fötterna. Jag tror att vattnet höll några grader över 20.

Kullen; 2010; sommar 140.jpg

Uppe på själva spetsen, eller toppen av Kullaberg, såg jag denna trut, som just svalt en stor brödkant, och verkade fullmatad i krävan. Höll inte denna truten heller…

Kullen; 2010; sommar 162.jpg

Rallarros och två bin, havet skymtar i bakgrunden.

Kullen; 2010; sommar 170.jpg

Den syns nästan inte, men den är där! Du kanske kan se skuggan, eller en del av vingen?

Kullen; 2010; sommar 178.jpg

Lavendel drar alltid till sig en massa insekter, och jag gillar humlor!

Kullen; 2010; sommar 186.jpg

Gillar hur ljuset reflekteras i vingarna, och djupkänslan

Kullen; 2010; sommar 194.jpg

För att visa våra nordnorska vänner, åkte vi inom Arild. Jag hade givetvis kameran i högsta hugg, och gillar färgen på dessa stockrosor.

 

Kullen; 2010; sommar 196.jpg

Tycker att denna rabatt både är idyllisk och romantisk.

Kullen; 2010; sommar 197.jpg

Ett av Arilds charmiga hus.

Tack för att du orkade hänga med på vår dagsutflykt.

Allt gott till dej!

27 thoughts on “Djupadal och Kullaberg

  1. Tack själv för att jag fick se alla fina bilder! Bäst gillade jag badmössan, närbilden på stockrosen och svärmaren (?) men lavendelhumlorna var också väldigt vackra.

    • Jag är ganska säker på att det är en fjäril, för den har så stora vingar. Ska se i ”arkivet” om jag ha en annan bild på just en sådan.Tack för kommentaren och Allt gott till dej!

  2. Vi har ett Djupadal här i Malmö med =)Det ser ut som en riktigt härlig badplats!!! Ser inte ut som om det är i Sverige.Aq-va-kul är skoj =) glömde badkläder idag ='(

    • Synd att du glömde badkläderna… Ja, det är en härlig badplats, det enda är att stenarna är såphala att gå ut på, så jag mer eller mindre kryper ut, för jag är så rädd att ramla. Men det är lugnt och avskilt. Allt gott till dej!

  3. Tack för en fin utflykt, och jag blev inte ens svettig ;-)Fina bilder som vanligt… jag ska försöka tota ihop något framöver Kram

    • Blev så glad av din kommentar, och glad att du följde med! Det är ganska ansträngande klättring upp och ner till Djupadal, i alla fall för vaderna, trots att det finns trappsteg. Men, det är såklart värt det!Kram och allt gott till dej!!

  4. Var det där man spelade in ”kullabergsmannen” på 60 talet?Tack så mycket för din värme och ditt stöd de senaste dagarnaHemikramar!!

    • Ingemar Bergmans ”Gycklarnas afton” är inspelad i Arild. Filmen baseras väl på den ”verklige” personen, som sägs ha bott strax ovanför Ransvik på kullaberg. Ransvik, det var där som man badade i randiga baddräkter ”synden i Mölle”, var där! (En härlig plats, där ligger ett gammalt cafe´) Det är väldigt nära Josefinelust. Fast på motsatta sidan. En del av Kullamannenserien är inspelad på Kullaberg, men jag är osäker på exakt var. Kram och allt gott till dej!

    • Kan bara hålla med, kuststräckan är charmig och vacker. Gott att du uppskattade bilderna.Allt gott till dej!

  5. oj sicka ljuvliga bilder, du är fantastisk på att fotografera. Du lyckades pricka in min favoritfärg på stockrosor dessutom.ha det gott

    • Kära vän, jag blir alldeles särskilt glad över ditt beröm. Glad att jag prickade rätt stockros, som även är min favorit (gillar verkligen stockrosor).Stor kram, trevlig helg och Allt gott till dej!

  6. Wow, vilka härliga bilder ! Det blir ju så att man känner en viss längtan till Skåne, som är så annorlunda i naturen mot där jag bor och vistas. Och stockrosorna är ju bara såååå vackra!Du är en såå duktig fotograf!Lev Väl !

    • Tackar allra varrnast, blir mycket glad över bildberömmet! Ja, jag tycker oerhört mycket om Skåne, det är oerhört omväxlande i sig, och det finns oerhört mycket att se. Har rest en hel del i Sverige, och för min del älskar jag Dalarna, med berg och sjöar och underbara hus. Det finns mycket att se och upptäcka i Sverige! Det blir lätt så, att jag återvänder till samma platser i Skåne, för att där är så fint. Kullaberg är en sådan plats. Det finns en fin hemsida som handlar om turism i Skåne :http://skane.com/Föresten, jag var på Hantverksmässa i Båstad i helgen, tänkte på dej, där fanns många fina saker i textil.http://www.hantverksmassan.se/index-bastad.shtmlAllt gott till dej!

  7. Helt sagolikt vackra bilder Carina!!! Närbilden på ena blombilden var urläcker, och huset sååå vackert!!, där skulle man bo=) stooor kramiz

    • Tack, vad glad jag blir!! Jag har redan paxat huset… *skrattar* Det är så fiiint, och ligger nära havet, men har en rad hus framför som vindskydd, perfekt! Kramar och allt gott till dej!!

  8. Æntligen funkar våran pc! Fick den reparerad mens vi var på Skånesemester. Kørde igång den igår, och hittils har den inte lagt av… så man får våga hoppas den håller ett tag nu:-) Har ju en himla mycket att hinna ikapp sen sist, ser jag:-o Ooh, vilka hærliga bilder från våran utflykt, det var en jættemysig dag:-) Med mysigt sællskap:-D Hoppas inte det drøjer så alltførr længe tills vi ses igen..længtar redan ner! Stoooor kraaamelikraaam:-D

    • Glad att din PC äntligen vaknat till liv igen! Ja, jag fick många fina bilder! Ska få tummarna loss o skicka en CD till dej. Oh ja, det var verkligen en underbar dag, en av sommarens allra bästa! Jag vill väldigt gärna träffa dej snart igen!Mamma hälsar så gott!Stoooooooooooooooor kleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem og alt godt til dae!

Kommentera

