Lergöken Cup – eller en väldigt skojjig metartävling

Jag har vid flera tillfällen tidigare skrivit om Lergöken Cup, eller Metartävlingen som jag i regel kallar den. Nu var den för ett par veckor sedan, men, jag vill ändå visa ett par bilder från den.

P1100892.jpg

Såhär såg det ut på en en del av ”vår sträcka”. Som du ser är det fullt av metare. Maken i gult och mörka shorts böjer sig just ner. Påsen närmast i bild, är den som vi ska lägga all fisk i inför invägningen.

P1100903.jpg

Denna fantastiskt stora gädda fick kompis J som stod till vänster om oss tillsammans med sin son…

P1100936.jpg

…som fick denna fina aborre. Jag fick en liknande aborre, vilket åtminstone var störst i vårt lag.

P1100939.jpg

Sonens kompis drog upp denna fina aborre! Han fiskade till höger om oss tillsammans med mina söner.

P1100951.jpg

Kanotisterna glider ljudlöst och smidigt fram. Fler fiskare syns på grässlänten. De ljusare linjerna är fiskelinor.

P1100929.jpg

Vackert metallblå trollslända på näckros i Rönne å.

P1100994.jpg

Och i macro…

P1100965.jpg

Annan grön trollslända i motljus och vackert silverglitter i Rönne ås vatten.

P1110007.jpg

Lite tydligare på den gröna.

Allt gott till dej!

11 thoughts on “Lergöken Cup – eller en väldigt skojjig metartävling

  1. Undrar om han lagade till gäddan?Själv har jag fiskat ytterst få gånger..Jag skrev ett inlägg en gång om den första gången, då det slumpade sig som så att jag fick fiska med Benny Andersson ABBA…Hemikramar!!

    • Jag brukar säga att det är underbart avkopplande att fiska, och att det är så skönt att vara bakom flötet… Tolka det som du vill :-))Vilken annorlunda sak, att fiska med honom. Nej, han lagade inte till gäddan, den är typ jätteliten, den bara set stor ut på bilden (försökte få den att se stor ut)Allt gott och Kram till dej, min vän!!

  2. Fiska är nåt som jag inte kan säga att jag är bra på. Vi var ett gäng tjejer som skulle meta i en sjö men ingen ville ha mask på men tror vi hade majs. En tjej fick en fisk men vem skulle ta av den? En av döttrarna fick ta av den och slänga tillbaka den. En annan av oss höll på trilla i vattnet när hon såg en fisk närma sig majsen så nä någon fiskare blir jag aldrig och inte kompisarna heller.

    • Har fiskat sedan jag var väldigt liten. Jag hade dock lite problem i början, minns att jag blev så exalterad när jag fick napp, att jag ryckte upp, och därmed tappade fisken. Roligast blev det när jag stod på en udde och fiskade, jag drog upp på ena sidan, och tappade på den andra… *skratt* Men, det är preskriberat och 35 år sedan…Allt gott till dej!

  3. Då har vi det gemensamt..Jag har INTE fiskat sen jag var liten, men jag tycker om fiske nu, tack vare min mans stora intresse!!! Kramizar goa du!

    • Jag har aldrig slutat fiska, tvärtom har nog fiskandet ökat något under åren. Däremot är jag sällan ensam och fiskar, utan i regel med släkt och/eller vänner. Maken var väldigt fiskeintresserad när vi träffades. Han har även andra tidskrävande intressen numer, men, fisket gillar han än!Stor kram till dej, min vän!! och, Allt gott!

    • Det kan vara mysigt att fiska ändå. min ”värsta” fiskeupplevelse hade jag i en fjällsjö i Norge. Fisken bokstavligt talat kokte i vattnet, men, vägrade nappa… Till slut fick kusinen en, efter att 4 personer fiskat i 6 timmar…Allt gott till dej!

  4. Hej Carina! Fiskat har jag aldrig gjort och kommer nog inte att göra det, eftersom jag är en sådan blödig en, som tycker synd om fisken. Men jag ÄLSKAR att äta FISK.Ha det gott i sommarvärmen!Stor kram!

    • Samma här, fisk är otroligt gott!!! Vi äter mycket fisk, kanske mer än många andra. och jag beställer ofta fisk, om det finns annat än ”panerad rödspätta”. Tycker om skaldjur också, fast är inte förtjust i råa ostron.Kram och allt gott till dej!

Kommentera

