Ljusfesten i Ängelholm 2010

För att vara ärlig, så var jag inte på Ljusfesten så länge som jag hade tänkt. Men lite hann jag uppleva, och det var så häftigt!

2010; sommar; 057.jpg

Barnen tycker att det är väldigt kul med de självlysande neonrören, som tjejjen håller i handen. Mina pojkar ville mer än gärna ha när de var små. Det blir så effektfullt när det blir mörkt. Ballongerna verkade sälja som smör…

Ljusfesten 2010 (7).jpg

Helt underbara afrikanska rytmer mitt i stan! Här var det glädje, energi och en härlig stämning! Det fick mig att tänka på dels VM i forboll, men även när jag var i Zimbabwe 2004, och i Namibia 1999.

Nästa bild är tagen från andra sidan ån, där det sitter och står fullt av människor. Bildkvalitén idag är ganska brusig, min kamera har det tufft med dåligt ljus, och solen har gått ner. Jag använder inte stativ heller (det brukar jag inte göra, men, det hade varit smart, särskilt när jag filmade, se längre ner)

Ljusfesten 2010 (8).jpg

Eldshow på samma brygga som afrikanerna nyss spelade på. Taget tvärs över Rönne å. Du ser att mycket människor samlats, så är det längs en lång del av ån, från före Pyttebron till Nybron.


Ljusfesten 2010 (9).jpg

Kvinnan i fören (Marie Picasso?) på Laxen II sjunger A moment like this, det är oerhört mäktigt!

Ljusfesten 2010 (10).jpg

Nägra glada människor. Jag kommer att visa flera båtar, men inte alla, det var 30 stycken i år.

Ljusfesten 2010 (11).jpg

Det sitter en lucia i den lilla båten som släpas.

Ljusfesten 2010 (12).jpg

Denhär båten vann årets tävling om bäst utsmyckade båt

Ljusfesten 2010 (13).jpg

Jag hörde många säga att ”den sjunker” när detta ekipage kom. Bil med husvagn – det såg verkligen rolig och sjunkande ut! Gissningsvis någon amfibiehistoria. Motorn lät mycket i alla fall.


Ljusfesten 2010.jpg

Öresundskraft bjöd på ljusspel, det var verkligen fint. Från en flotte mitt på Rönne å, kom dessutom rök, som gjorde ljusspelet ännu mer spektakulärt.


Ljusfesten 2010 (2).jpg

Sedan brakade fyrverkerierna loss. Förra året stod jag på en bro, men när jag väl kom dit, var det så fullt av folk, att det var omöjligt att komma fram med kameran. I år vad de därför delvis skymda av träd… Tyvärr

Ljusfesten 2010 (3).jpg

Ljusfesten 2010 (4).jpg

Ljusfesten 2010 (5).jpg

Fyrverkeriet i år brände upp 25 kilo krut, och det var helt enastående! Ibland kom så stora bomber, att de fyllde hela himlen!

Ljusfesten 2010 (6).jpg

Längs hela ån fanns lampor i olika färger som bl a lyste upp träden. Ja, det såg verkligen ut såhär!

Tack för att du följde med till Ljusfesten, välkommen åter nästa år!

Allt gott till dej!

 

20 thoughts on “Ljusfesten i Ängelholm 2010

  1. HELT OTROLIGT!! så fantastiskt vackert!!Fråga, kan du berätta om VARFÖR ni har denna ljusfestival?? Det borde vara en riksfest, så vackert det är och dina bilder är som vanligt strålande!!Är det alltid samma datum? Så man kan åka dit nästa år??Hemikramar till dig för all glädje du och dina bilder sprider!!! ♥

    • Ärligt talat vet jag inte varför. Jag vet att den pågått i 45 år, och, det var lite extra i år, det var det. Tidigare har man haft drakbåtsrodd, badanks-race och allt möjligt. Det brukar ske en massa roliga saker utmed delar av ån, som rinner rakt igenom Ängelholms centrum. i år fanns det även möjlighet att se utomhusbio. Jag filmade ljusspelet också, men, lade inte upp det, för de hade Queens ”show must go on”, och, ja, jag KUNDE inte låta bli att nynna, och det låter inget vidare….så, den snutten med ljusspel, fick du inte se…Nästa år kommer det att vara på en fredagkväll igen, runt den 10:e. Här fann jag lite information om Ljusfesten:http://city.engelholm.se/news/show/62Ja, det är en mycket vacker fest, och den är oerhört välbesökt! Tusentals människor samlas längs åns stränder och promenadvägar. Många har picnic utmed ån, i goda vänners lag. Det har vi gjort i många år. Fyrverkeriet är verkligen i särklass!Jag är oerhört glad att du kan se det vackra i festivalen, som jag försökt visa glimtar av. Blir verkligt glad att du känner glädje! Välkommen till den vackra staden Ängelholm nästa år!Stora goa Kramar och allt gott till dej!

  2. Väldigt fint.Vi har ljusfest här i vår stad oxå, fast på hösten. Det är väldigt vackert. Vi går på ljuspromenader. Mysigt.Imorgon drar vi ner rill Skummeslöv, för att uppleva gamla tider.Ha det fint.

    • Kul att ni också har en ljusfest! Du kanske återkommer med bilder?!Skummeslöv, en mkt god vän bor där. Det är inte långt härifrån, knappt tre mil, bara. Hoppas ni får tur med vädret!Kramar!

  3. Wow vilka bilder! Jag gillar särskilt sista fyrverkeribilden. Men alla är fina. Kollade också på första filmklippet.🙂 Tyvärr funkar det inte att tumma med min mobil just nu. Annars hade jag tummat.

  4. Nu tror jag att jag påtat klart… du får gärna säga vad du tycker om den nya bloggen…När du kom in förra gången så hade jag precis börjat…Hemikramar!!!

  5. Oj vad fint. Har aldrig varit på en ljusfest men jag ska nog kolla upp det till nästa sommar för jösses vad vackert det är. Vilka härliga bilder.

    • Kul att du tänker komma nästa år! Ja, Ljusfesten är något som jag ogärna missar, den är en upplevelse!Glad att du gillade bilderna, jag tycker att de speglar festen ganska bra.Kram och allt gott till dej!

  6. jag brukade sjunga på Ljusfesten, men sen jag slutade i kören så kollar jag inte ens… och med en 6månaders bebis gitte jag heller inte gå ner och kika i (för honom) mitt i natten, då blir vi bara straffade som föräldrar…

    • Kan förstå om han hellre vill sova, och att ni alla mår bättre av det. Men, jag tror att det var en del aktiviteter under eftermiddagen också. kanske nästa år?! Synd att jag missat att du sjungit. :-(Stor kram frun! Och allt gott till dej och din familj!

  7. Wow!!! Vilken ljusshow!, den hade jag och hela högen här velat uppleva!! Och vilka vackra bilder du fick till!!. Det såg onekligen ut som Marie Picasso som sjöng också!!! kramizar på dig!

  8. BS: angående skryt och även barn och pengar:Jag med!!!. Nej, det går inte att lita på dem. Klart jag tittar in!!. Jag tycker det var toppen hur du hanterade det med barnen och pengarna!!en stooor go kramiz tillbaks till dig=)

    • Jag är ingen stjärna, men, jag ville ge dem möjligheter att tänka själva, och göra egna val, och ta konsekvenserna. Det gör jag ju för att jag älskar dem, och vill att de ska klara sig själva en dag. Varm kram och allt gott till dej!!

  9. BS: angående vad vi är bra på:(jag tar igen missade svar=)Då kan du bjuda på det någon gång=). Fota, det skulle jag också vilja lära mig. Teckna, det skulle du börja med igen, det skulle vara spännande att se! Kan du måla av saker då?Detsamma och kramizar

    • Japp, jag bjuder gärna!! Att fota är kul, just nu håller jag på att läsa lite teknik för att bli bättre. Ja, jag kanske börjar teckna igen, vi får se. Jag skriver ju ganska mycket (har en boktanke som jag i a f börjat på) Och jag kan lite om att måla i olja, jag gick hos en pensionerad konstnär, som tog sig tid att visa mig redan när jag var 11-12. Det finns många i släkten med kreativa yrken, och/eller som hobby. Ibland tecknar eller målar jag av saker. Och, jo, jag är ganska bra på att klippa hår. Har ingen utbildning, men började med det när jag var 16, och det verkar vara ärftligt, för hela min fars släkt klipper… konstigt, trodde inte att sådant var ärftligt. (träffade inte min far förrän jag var 28).Ha, det blev ett långt svar. Glad att du svarade!Kraaaaaaaaaaaaaaaam och Allt gott till dej!!

  10. BSKalkonbacon borde fungera alldeles utmärkt.Tellicherry pepper är världens finaste svartpeppar som kommer från Iran. Den säljs i en exlusiv kvarn under märket Santa Maria bla.Den är så god och doftar HELT annorlunda än någon annan svartpeppar och om jag var tvungen att välja bara EN krydda, skulle jag välja den…Den ersätter många andra kryddor sammantaget!!Jag kommer att växla bakgrundstårtan mellan alla olika jag gjort och gör…Hemikramar och Bon appetit!!

    • Jag testar gärna, men man får ju aldrig det riktiga knapret… Jag har inte provat den än, vad fint, då har jag något att se fram emot! Tackar allra varmast för tipset! Älskar peppar, utom vitpeppar. Vad kul med olika tårtor, du vet att jag kommer på oregelbundna besök!Stor kram på dej min vän och allt gott till dej!

Kommentera

