Blåbär!

Jag läste i tidningen att det var ont om blåbär i Skåne. Jag var i norra delen, i går, och vi hade inga problem att finna mycket blåbär!

sommar; 2010 001.jpg

Det regnade, men jag hade regnkappa och gummistövlar, så det gick bra.

blåbär.jpg

Mamma hade börjat plocka nästan en timme innan mej, och när jag behövde byta ställning, tog jag några bilder. (Alltså plockade hon mycket mer än mig)

spindelväv.jpg

Regnvått spindelväv mellan blåbären, spindeln syns i övre delen, lite till vänster om mitten.

blåbärshand.jpg

Här ser du ungefär storleken på bären. Mammas hand.

sommar; 2010 031.jpg

På vägen hem mötte vi denna snigel, det är en Vinbergssnäcka, så vitt jag vet.

sommar; 2010 022.jpg

När jag rensade bären, hittade jag denhär larviga gynnaren. Närmast i bild t v en blåbärsstjälk, nu vet du hur ”stor” den är…

Sedan gjorde mamma Blåbärspaj!

Jag skulle vilja skriva blåbärspaj så att du förstår hur otroligt vansinnigt gott jag tycker att det är. Det är som poesi i mina öron! Jag har älskat blåbärspaj ända sedan jag var liten. Jag brukade be mamma göra paj, och hon skickade iväg mig att plocka bären till pajen. Mamma berättade att jag brukade komma hem efter att jag bara plockat en dl och undrade om det räckte… Och då hade jag redan alldeles blå läppar och tunga. :-)) Mamma gjorde en smulpaj med havregryn i degen, ganska mycket smör och lite bakpulvet. Den blev spröd och fin uppepå. TYPISKT att jag glömde ta en bild! (Men jag erkänner att jag tog två bitar)

Minns ni i serien Familjen Macahan? Jag gör det, i ett av avsnitten talar Luke (oj vad man tyckte att han var snygg) med sin flickvän om ”Blueberry pie”, och han säger det precis som jag brukar, med passion!

Vad mer gott kan man göra av blåbär? Jo, t ex: blåbärsmuffins, smoothie (med banan och vaniljyoghurt också),

blåbärssaft.jpg

rårörd blåbärssaft! och de är bra när magen är i olag, men då ska de helst ätas utan socker.

När jag var liten, och besökte mina morföräldrar i nordnorge, tyckte jag inte så mycket om ”lammerull” eller brunost. Då brukade jag gå utanför knuten, plocka blåbär, mosa dem med lite socker, och ha det på mackan. Mmmmmmmmmm

Allt gott till dej!

7 thoughts on “Blåbär!

  1. Här finns mycket blåbär och kantareller, de växer t om på tomten. Har inte orkat plocka just nåt än , har åkt på borelia.Hoppas du hittar en maaaassa !Kram

    • Vilken lyx att ha dem så nära! Fy, Borelia, det är inte kul alls, hoppas pencillinet tar det. Fast det i sig kan man må tjyvtjockt av. Vi plockade ca fem liter, vi plockade för hand, det fanns mer att tam men jag kände i kroppen att det var bra.Kram, glad att du tittade in!Allt gott till dej!

  2. Blåbär är mumsigt.Just nu är svärmor och sambo häruppe i skaogen och plockar.Hmmm..undra om vi inte ska göra en lite paj…mums.Ha det fint Carina.

    • Lyckost! Hoppas det blir paj, för din skull, men, jag vill såååå gärna komma på fika!!Kramar och allt gott till dej!

  3. Blåbärspaj är det bästa jag vet… Min bästemor älskar allt med blåbär…Fast här är de ganska små i år…Hemikram!! ♥

Kommentera

