Växthuset just nu med tomatsallad

Jag lyssnar just nu till fantastisk musik, men framförallt enastående sång med det sydafrikanska Ladysmith Black Mambazo. Här finns en av deras sånger som verkligen berör mig. De har bl a spelat in låtar tillsammans med Paul Simon, Graceland (<-en annan av mina favoriter->) Homeless, och bli glad, se och lyssna på Diamonds on the soles of her shoes .

Men, det var egentligen inte alls det jag skulle skriva om. Jag kunde bara inte låta bli.

Jag har skördat tomater ett par veckor nu. I denna skål syns dadeltomater, Pienellotomater, Romantica, körsbärstomater och miniplommontomater. Jag har dessutom urgoda Sebratomater och Tigertmater.

I och till maten gör jag gärna en tomatsallad, grillar tomaterna, eller blandar dem i maten, gott och fräscht!

God tomatsallad:

Ca 300 g tomater, skivas

Salta dem med flingsalt eller havssalt och låt dem ligga i ett durkslag ½-1 timme och rinna av

Smaksätt med färska basilikablad,

Hackad persilja

Ett par msk olivolja

1-2 msk balsamvinäger

Grovmalen svartpeppar

En liten pressad vitlöksklyfta

Och skivad rödlök efter smak (urgott att marinera den i citronsaft medan tomaterna rinner av)

Variera med eller utan ett paket mozzarella i

Paprikorna är stora, och jag hoppas även mogna snart. Jag sår och driver upp allt själv.

Snackpaprikans fina smak har gjort att jag i år har tre sorter. Röd, gul och mini, men, minin är inte alls med på att växa till sig. Detta ska bli gul snackpaprika.

Pienellotomater, eller Vesuviustomater som jag kallar dem är otroligt vackra i formen. De odlas på Vesuvius sluttningar. Det är en mattomat, med ganska mycket och fast skal, lite kärnor och en ren tomatsmak. De är godast när de är riktigt mogna. Jag måste hålla efter dem hela tiden, för de vekar vilja bli ”hur höga som helst”. Läste i en bok att vissa tomater kan bli 13 meter höga! Maken säger att i italien flätar man samman stammarna och att de kan förvaras i månader. De är oerhört både vatten och gödningskrävande.

Det låter säkert hemskt, men dessa är goda redan när de är ”fisröda”, och de får sällan tomatröd färg. Den närmast i bild är ätklar. Detta är körsbärstomater som jag har tagit kärnor från en sort som jag köpt från Vikentomater, och det är sannolikt en hybrid eftersom mina tomater inte såg ut som de jag köpte då. En underbar tomat med tunt skal och tydlig sötma. En favorit! Jag har en hel rad av dessa, där jag normalt sett har fem olika sorter på raden med 2-3 plantor av varje. Om jag inte lyckas äta upp alla tomater, konserverar jag dem. Då lägger jag ner hela, eller halva tomater i glasburkar, pregar ner den sista, tills burken är full. Jag häller på ½ msk olivolja, och skruvar på locken, och lossar det en anings, stoppar i burkarna i ugnen på 130 gradet varmluft, till det bubblar inne i burken. När de är klara, skruvar jag åt locket medan de fortfarande är heta. Åh, vad fina de är att ha när vintern kommer. Goda till grytor, på pizza och allt möjligt!

Physalisen är inte mogen den heller, men, de har vacker form. Tänk att ett så pyttelitet frö blir som en stor buske! De är både oerhört vatten och gödselkrävande.

Jag brukar ha en gurkplanta. Det har jag även i år. Nyheten är att alla mina egensådda gurkplantor gick hädan, trots dyra fröer… Denna planta är en sort som är kortare, ungefär som en halv gurka. Perfekt portionsformat, säger jag! De är verkligen rikbärande! De står tillsammans med en planta minimeloner, som jag tagit fröer av själv. Den växer, och blommar, men blir inte befruktad, till nu nyligen! Får se om den kommer att hinna mogna!

Just nu får jag vara lite extra noga med att rensa bort blad och tjuvskott. Plantorna blir lätt dåliga om de är för våta, och då är det lättare om luft kommer till.

I år har jag låtit tjuvskotten få vara lite mer än jag brukar, det verkar ge god skörd, men, har nästan blivit kaotiskt mycket grenar som går hit och dit.

Det var ett kort besök i mitt växthus. Jag tycker att det är en toppenplats i min trädgård, och sitter gärna där inne. Det är rogivande med allt grönt och allt som växer.

Allt gott till dej!

12 thoughts on “Växthuset just nu med tomatsallad

  1. Härligt !!!!! Blir jätteimponerad. Tyvärr har jag ingen energi att hålla på och odla, dessutom om man som vi är borta några veckor på sommaren vet jag ingen som kan sköta om det. Tumme !BS Har du fått pengar från försäkringen som du ska då ? Hoppas det ordnar sig för dig med !Tack snälla ! Detsamma !Kram

    • Det är mindre jobb än man tror, faktiskt. Det är ett par moment, som omplantering, som är tufft. då finns det två alternativ, ta hjälp, eller ta ett par i taget. jag har tur och brukar ofta få hjälp av snälla väninna M. Förstår att det inte fungerar om man är borta ett par veckor på sommaren. Ibland måste jag vattna varje dag.BS. Nej, det har jag inte Allt gott till dej med en kraaaaam!

  2. Vi brukar ha en planta gurka och tomat varje är men i år var vi för sent ute så det blev inget. Vi har bara en liten plätt vid vår marklägenhet så vi har inte plats till så mycket. Har en krusbärsbuske, en vinbärsbuske, rabarber och en björnbärsbuske och då är det fullt.

    • Björnbär är gott, krusbär likaså. Åt krusbär som en tok när jag var barn. Ibland blir det så, att allt inte hinns med. Jag sår eget, mest för att det är kul, och för att då får jag de sorter som jag vill ha.Kram ochAllt gott till dej

  3. Snålvattnet rinner när jag ser alla goda tomater och andra grönsaker ! Det är så härligt !Kunde skulle jag ge dig en tumme till !BS Ok, då är vi nästan i samma sits då, sjukersättningsdagarna tog slut, in i Arbetsförmedlingens program i 3 månader, kunde inte göra nåt där för jag var för dålig, nu tillbaka till sjukskrivning och sjukpenning. Vilket idiotsystem ! Varför jazza runt en i olika system på detta viset till ingen nytta alls ? Man blir inte friskare för det, snarare tvärtom !Än syns ingen förbättring på benet, undrar när det gör det ? Efter hela kuren ? Jaa, jag mår inte toppen just nu, värken är värre och jag mår illa.Tack detsamma !Kram, är lika glad jag att du kikade in här

    • Växthuset är verkligen en glädjekälla, och nu börjar jag lära mig ett och annat, det är bra. Du har alldeles rätt, det är oroligt och svårt att kastas godtyckligt än hit än dit. Önskar att stormen snart blåst över. Fy vad jobbigt du har just nu, må du snart ha det bättre!Kram ochAllt gott till dej!

  4. Vilka härliga odlingar du har. Vi bor i marklägenhet så här har vi bara plats till lite tomater här utanför. De är inte mogna än.Jättefina bilder! Även i blåbärsinlägget! Tummar!

    • Du är så helskönt positiv, det gillar jag! Varmt välkommen tillbaka!!! Och, tack för bildberömmet!Kram ochAllt gott till dej

Kommentera

