Gröna fingrar

Hälsade på en god vän som bor mellan Båstad och Torekov. Hans farbror har gröna fingrar, och jag vill gärna visa ett smakprov från hans trädgård. Ja, om du känner igen något, har jag visat bilder härifrån tidigare.

sommar; 2010 109.jpg

Fantastiskt fina fikon! De bor i soligaste hörnan hela sommaren, och inne i orangeriet, frostfritt på vintern. Mitt fikon vill inte efter den kalla vintern.😦

sommar; 2010 068.jpg

Ett halvt hav av dessa höstanemoner gör vem som helst glad!

sommar; 2010 067.jpg

Knopparna är helt underbara, ludna och nästan silverfärgade.

sommar; 2010 072.jpg

Helt vanlig luktärt. Jag hade problem att få en tydlig bild, för det blåste rätt bra denhär dagen.

sommar; 2010 075.jpg

Men inne i växthuset var det lugnt … och såhär stora och fina vindruvsklasar!

sommar; 2010 076.jpg

Denna håriga skapelse, (som tyvärr är suddig, smart att jag bara tog EN bild…) är en persika, de blir goda och fina när de är mogna.

sommar; 2010 106.jpg

Jag är egentligen inte förtjust i dahlior. Jag vet att många är, så du kanske fnyser. Men, denna är riktigt fin, utsökt elegant i en skir rosa färg.

sommar; 2010 105.jpg

Stormhatt i närbild.

sommar; 2010 084.jpg

Och i trädgårdsdammen blommade näckrosorna!

sommar; 2010 088.jpg

Det är bara att njuta så länge det går. Jag är helt såld på dessa undersköna blommor.

sommar; 2010 085.jpg

Här en som ännu bara är en knopp. Vet att den döljer sin egentliga skönhet där inne. På tal om inre skönhet – det har verkligen flickvännen till han som äger hus och trädgård! Yttre också för den delen!

Allt gott till dej!

26 thoughts on “Gröna fingrar

  1. vackert :-)Jag tillhör dem som ÄLSKAR dahlior tack vare deras mångfald i färg och form. Fast pompomdahlior är ena riktiga gömslen för tvestjärtar.

    • Blev tvungen att leta upp pompomdahlior, såklart. De är enastående! Ska visst finnas en plats i tyskland med hur många som helst, en riktig sevärdhet. Glad för dina kommentarer.Allt gott till dej med en kram!

  2. Jag blundar och skäms….tänk om jag kunde haft så gröna fingrar!!!! Och vackra bilder. JAG VILL lära mig att fota!!! kramizar

    • Önskar att du inte skämdes – det tar bara onödig energi. Du har säkert många andra saker som du är bra på. Angående att fota, jag är autodidakt, alltså självlärd. Men, jag har envishet, vilja och ”seende”. Det finns både fina tidningar och böcker om fotografering eller om du känner att en kurs är rätt väg. Jag funderar på att gå en kurs. Inspirationen hämtar jag främst från lusten att avbilda det jag tycker är vackert, fascinerande och intressant. Har dessutom många gånger förlorat mig i andras bilder både på nätet och i tidningar och böcker. En bra kamera gör oerhört mycket för kvalitén på bilderna, min kamera som jag använder nu kostar ca 2800 (4900 i april 2009) en Lumix TZ7, numer finns TZ10. Många bra inställningar som är enkla att använda. Eftersom fotograferandet ger mig så mycket, får mig att tillfälligt ”glömma” allt annat, vilket är skönt många gånger, kan jag bara rekommendera att du börjar!Med en riktigt stor kram önskar jag allt gott till dej!

  3. Jättefina bilder som vanligt, Carina, du e duktig!:-) Ja, L har värkligen gröna fingrar, jag vet inte hur han bär sej åt för att få till allt så fint..:-o..Själv e jag novis på området..lyckas knappt hålla liv i krukväxterna ens…Nåja, det beror kanske på vad det är.. zamioculcas och sukkulenter brukar gå bra, hehe:-] *svårdödade*Kul bild på persikan..den såg ut som en grön sammetsboll:) Min favorit i bildbuketten med vackra blommor måste nog bli näckrosorna, dom e ljuvliga:-)..precis som fotografen, hon e bara bäst!😉 Tusen tack för komplimang! *brydd* Många kraaaaaaaamar!🙂

    • Ja, L är speciellt duktig! Du, bli inte brydd över komplimanger, du förtjänar dem! I mina ögon är du en lysande stjärna! Allt gott till dej min kära vän!

  4. Hej! Vilka vackra bilder. Persikor är mycket godare än Nektariner. Jag brukar säga att det ska vara dom med päls. Vindruvorna ser också mycket goda ut. Men fikon äter jag inte. Nu ser det ut som det ska komma en regnskur och möjligen åska. här blev det så mörkt att jag fick tända lampan. Ha en bra fortsättning på Söndagen.Kram/Anita

    • Hej! Tackar allra varmast för bildberömmet!🙂 Håller helt med, det ska vara de med päls! Minns att jag tyckte att de var konstiga när jag var liten, men, oj så goda! Här är vädret helskumt idag, än smattrar regnet, än skiner solen, och så kommer det starka vindbyar emellanåt. (Har just fikat kaffe och blåbärspaj, det hjälper mot vilket väder som helst)Allt gott till dej!

  5. Ett hav av höstanemoner? Underbart! Mina för en lite tynande tillvaro här i stan, men på landet har de återuppstått på en plats jag flyttade dem ifrån, så de har kraft. Och ja, knopparna är helt magiska.Vindruvor är häftigt, i år bildar de ett tak i pergolan och det är så härligt att sitta under hängande blå druvor. Längtar tills de är mogna!Dahlior finns det många fina av, men jag har gett upp dem, kom aldrig ihåg att få ut dem i tid.Funderar på att försöka med ett persikoträd som ersättning för det plommonträd som fläktes och som inte lär ha så lång tid kvar. Men det vill väl ha en skyddad plats?Tilll sist: vackra bilder, som vanligt! Ja, visst är det svårt med blåst och blomfoton!

    • Tack, höstanemoner, hade helt glömt att de heter det. Ska skriva in det innan jag glömmer igen… Egna vindruvor brukar bli fina, fast en del sorter blir bara sura. Har inga egna druvor. Jag gjorde tvärtom, glömde ta upp dahliorna, så de dog av frostskador…Det persikoträdet växer inne i ett växthus. Om det får en skyddad hörna kanske det går att få mogna frukter. En vän i Kävlinge har ett i sin trädgård, mitt på gräsmattan, men, frukterna mognar sällan. Glad för beröm för bilderna!Allt gott till dej!!

  6. Funderar på att någon gång skaffa mig gröna fingrar, verkar så underbart.Jag tror det kommer senare, när jag får mer tid.🙂

    • Han som sköter trädgården som jag visar bilder från är över 80 år. Jag tycker att han är jätteduktig, och älskar att gå runt och titta på allt. En sak som jag inte visar bild på är hans buxbomsbollar. De är enorma och helt perfekt klippta. Jag frågade hur han gjorde – äh, jag bara klipper, svarade han. Jag försöker med mina små bollar, och får inte alls samma goda resultat….. :-)Allt gott till dej!

    • Det trodde jag med. Har varit där och tittat på dem, de är jättefina!Det är de i dammen också. :-)Glad att du tittade in!Kramar och allt gott till dej!

  7. Underbart vackra bilder, nästan som man blir glad och varm i själen då man får titta på dem.Allt gott till dig med.

  8. Fina bilder! jag antar att det finns många olika godsaker i hans växthus. Jag odlar själv i växthus och det är kul att se vad som finns i andras🙂

    • Det är både kul och jobbigt med physalis. jag brukar så dem redan i januari. Först händer inget, sen händer inget, sedan går det låååååååångsamt, och plötsligt växer de så det knakar, och blir ett par meter höga. Det blir massor av frukt på varje planta. De älskar vatten, och får gödas en del. brukar sätta ca 5-7 i en kruka som är ca 40 cm i diameter, och jämntjock. De behöver inget stöd, förrän möjligen i slutet. de mognar ganska sent, mina börjar skifta färg först nu. Och, de blir superdupergoda! Första året köpte jag fröer, sedan har jag tagit egna. Här är några växthus detaljer till : http://blogg.aftonbladet.se/matmedmera/2010/08/hjalp-jag-har-fatt-hariga-melonerAllt gott till dej!

    • Jag har sett dem i en sjö i Blekinge, inne på en gård som heter Eriksberg. Det var en upplevelse!Ja, det ÄR en underbar trädgård! :-)Allt gott till dej!

Kommentera

