Hjälp – jag har fått håriga meloner!

Denhär godingen bor i mitt växthus…

Det som då oroar mer än spindeln är: jag har fått håriga meloner!

Ska jag raka dem innan jag äter dem?

Hur vet jag när de är mogna?

Kom gärna med bra svar!!

Jag har fyra sorters paprika, och dehär börjar mogna. De är lika stora som de man köper i butiken.

Dehär tomatsorterna skördar jag just nu

En av chiliplantorna ser ut såhär i detalj. Jag tycker att den är helt fantastisk vacker i både färg och form. Chilin heter Arizona.

Kan du Epazote, som jag fått fröerna av, berätta när chilin är klar/mogen? Hjälper bilden? Frukten är bara en knapp cm i diameter.

Jag har en enorm pumpaväxt på friland, men endast 2 pumpor på, såhär långt… Vet ej vad det är för sort, köpte en klyfta på Söder-torget i Helsingborg. Hoppas den blir smaklig! Denna är ca 25 cm hög nu.

Nu vet du hur håriga meloner ser ut. (Vad hade du väntat dig)

Allt gott till dej!

10 thoughts on “Hjälp – jag har fått håriga meloner!

  1. ha haha, jo, spindeln och dess nät är fantastiskt vackert, hårig melon har jag inte sett förut, kan det vara en korsning med persika ;-)Arizona ger inte större frukter än så, de blir röda när de är helt mogna men du kan säkerligen plocka och äta dem även när de är blå. Bli inte förvånad över hur tunnskalig den är och hur fullproppad den är med fröer. Jag måste erkänna att jag har den mest för att den är så galet vacker.

    • Den är värd att odla – bara på grund av att den är så tokvacker! Vill aldrig mer leva utan, den finast plantan jag sett! Glad att du kikade inom och hjälpte mig med mitt chilibekymmer🙂 i år har jag ingen Jamaican Yellow, satte 3 fröer, 2 tog sig, jag gav bort en planta och den sista gick oväntat bort…😦 De är annars oerhört goda!Visste du att odlingstemperaturen påverkar hettan hos chilin? Ju varmare, ju starkare…Allt gott till dej!

  2. jag har blandat bort mig med plantorna, jag får se om det kommer någon jamaican yellow här. jo, jag visste att odlingsklimatet påverkar hettan hos chilin. den ska helst inte ha mycket gödning heller, i vilt tillstånd växer den i karga miljöer. har man en planta inne i fönsterkarmen kan det mycket väl hända att den bara får styrka som en paprika. Det kan även bli olika styrka på frukterna på en och samma planta… konstigt nog.

    • Jag har märkt att de första har mindre styrka än de jag skördar lite senare. Konstigt. Håller tummarna för att du får fina Jamaican! Mina Apache är tre gånger så stora i år som förra året. Jag brukar ge dem lite gödning, men jag får väl sluta. De har ju mörkgröna fina blad och ser ut att trivas. Har skördat några Rocoto nu, den är god, starkare än jag trodde.Allt gott till dej!

  3. Nu måste jag börja odla i min trädgård. När jag ser dina bilder blir jag grymt sugen. Vad ska man ha 2500 kvadratm trädgård till annars? Fotbollsträning? Mopedåkning?:)kram

    • Krocket! Det är kul, kubb också! :-))Det är kul att odla. jag försöker göra det enkelt för mig. Har varit överambitiös många gånger, det blir inget bra. Pumpa och eller squash är skoj att odla och kräver så lite.Kramar ochAllt gott till dej!

Kommentera

