Hunden hade plötsligt en orm i munnen!

Vi var norr om Värnamo i förra helgen, här skriver jag lite mer om vad som hände då. För det tidigare inlägget, klicka här. Varning för många bilder. Idag har vi varit en stund på jakt- och fiskemässan på Bosjökloster.

P1130011.jpg

Vi var på väg hem, och hade bundit vår Tyska jaktterrier i trappan, för att hon inte skulle smita medan vi packade in saker i bilen. Efter en stund är hon oerhört ivrig, och krafsar på yttertrappan. Plötsligt ropar maken ”hon har en orm i munnen”, och eftersom han står bredvid henne, tar jag fram kameran, och hinner just knäppa en bild innan den försvinner in i ett annat hål. Som tur var är det en snok, och inte en huggorm! Det var en lång snok, den längsta jag sett. Hunden dreglade något oerhört, förmodligen smakade ormens sekret, som den avger för att skydda sig, inget vidare. Vi försökte skölja hundens mun, men hon ville inte vara med på det. Hon slutade dregla efter en timme.

301.jpg

Här är hon, vår snokbitande terrier.

P1120866.jpg

Det rinner en å inte långt ifrån ”stugan” som vi lånade.

P1120871.jpg

Gillar att det både går att se ner i vattnet, och att det speglar sig så mycket.

P1120879.jpg

Lite silverglitter på den lugna ytan.

P1120882.jpg

En mossa som ser ut som blomblad, vackert silvergrå i färgen.

P1120898.jpg

En sömnig humla

P1120911.jpg

Skira blommor intill ljungen

P1120913.jpg

Regnvåt ljung

P1120915.jpg

Trodde först att det var kärringtand, men, nu är jag inte säker längre. Någon som vet?

P1120942.jpg

Gott om lingon! Fast jag plockade inga…

P1120950.jpg

Mängder av stooooooora goda blåbär! Det tog inte många minuter att för hand plocka en knapp liter till en paj.

216.jpg

Smulpaj med blåbär är svårslaget! Vaniljvisp till, och ganska lite socker i pajen. Yammy!

P1120955.jpg

Det regnvåta är vackert! Detta är ju ett vanligt grässtrå, med några regndroppar. Naturligt stilleben 1

P1120962.jpg

Naturligt stilleben 2

P1120965.jpg

Naturligt stilleben 3

P1120934.jpg

Maken, som gick längre rundor än mig, tipsade om dessa svampar. Jag plockade dem, och hoppades att det var fårticka.

P1120935.jpg

Tog denna bild för att tydligt kunna jämföra med svampboken. Fårticka är det definitivt inte. Troligen är det en riktigt giftig svamp… Jag kastade dem, tur att jag lagt dem i separat påse.

Det var allt ifrån Småland.

Allt gott till dej!

28 thoughts on “Hunden hade plötsligt en orm i munnen!

  1. Vilka härliga bilder! Du är duktig på att fotografera. Vilken tur att det var en snok hunden hade i munnen och inte en giftorm.Önskar dig en skön söndagskväll. Ha det så gott du med!

    • Tack så mycket!! :-))Ja, är rädd att hunden skulle blivit jättesjuk om det varit en huggorm. Glad att du kikade in!Allt gott till dej!

  2. Tur att ormen inte va giftig, det kunde ju gått betydligt värre.. Vilken bra bild på Ella, hon ser riktigt sådär busfilurig ut.. precis som hon tänker: *Vänta ni ormar, bara…!!* Gulliga vovven, hihi:) Finfina bilder as always:)Suuperkraamar!

    • Ja, hon har ett lurigt uttryck, d v s ser ut som sig själv *skrattar*. Tack för bildberöm, det gör mig glad!Stora kramar och allt gott till dej!

    • Tackar och tar åt mig av bildberömmet. Hunden är högt omtyckt, och det är så ömsesidigt. :-))Allt gott till dej med en kram!

    • Ja, jag är så glad att hon lever. Hoppas bara att hon inte träffar fler ormar, för jag tror inte att hon blev avskräckt.Mmmmm, paj…🙂 Allt gott till dej!

  3. Jag tror väl att hunden håller sig ifrån ormar hädanefter, får hoppas han lärde sig något. Min hund mötte på en huggorm som väste väldigt mycket. Nu är han väldigt observant när något väser.

    • Tyvärr tror inte jag det, hon tyckte att det var urkul och spännande (tills hon dreglade som en blådåre). Japp, lovar att ha mer koll. Jag hörde inget, och stod bara en halvmeter intill, men snokar kanske inte väser som huggormar. Allt gott till dej!

    • Jag är så innerligt glad att det gick så bra som det trots allt gjorde. Ja, visst är hon fin! Hon har gått ner en aning, det behövde hon. Allt gott till dej och Rick, hälsa honom så gott från mej och hans mamma!

  4. när jag var liten kom vår katt släpandes på en orm en gång…. *suck*fina bilder och svampen var stor, jag har aldrig plockat sådan svamp, vet inte vad det är för något.

    • Oj, det var en modig katt! Gick allt bra?Tack min vän för bildberömmet! Är kanske lite våghalsig med att plocka, men jag trodde att det var en god sort…Allt gott till dej!

  5. Här var det många fina bilder,som vanligt hos dig.Kanske trodde han det var en mjuk pinne. Himla tur det var en snok.Kan inte mycket om svamp, men definitivt ingen fårticka nej, den kan jag. Tur att du kastade bort dom.Ha det fintKram

    • Åh, tack! Glad jag blir!Jag vet bara att hon visste att det var något levande, för hon var så upphetsad när hon försökte ta den. Ja, det var säkert ett klokt val, det ‘r lurigt med svamp..Kram och Allt gott till dej!

    • Hej! Jag blir så glad för bildberöm! :-)Måste ta på det som inte är vackert också, ibland… Personligen tycker jag att det mest frånstötande som jag plåtat var ett gäng larver som krälade på varandra… bläurk.Kram och Allt gott till dej!

  6. Tjena Carina !Du får lära om ormhunden till svamphund istället. Dom kan till och med lära siga att leta tryffelsvamp. Det vore väl nåt ? MVH !

    • Hej! Glad att se dej! Jag tycker att hon ska gå rakt på tryffeln, jag gillar tryffel. :-))När hon var liten, trodde hon att hon skulle äta kantarellerna råa, så när vi böjde oss ner för att plocka, nafsade hon i sig dem… Allt gott till dej!

  7. Ingen rolig syn, den där ormen…blä. Jag gillade ALLA andra foton, det var kul att se så många, som ett litet fotoalbum! kramizar på dig, och FÖRLÅT att jag varit frånvarande och inte tittat till dig! goa kramizar

    • Du är så varmt välkommen när du kan!Glad att du uppskattade alla bilder, jag visar bara ett axplock… aldrig alla. Ibland är det svårt att rensa ut. Varm kram och Allt gott till dej!

    • Tack Anna, glad jag blir att du gillar bilderna!Vi ska göra vad vi kan för att undvika ormar, vill inte att hon ska bli biten, hon är min käraste hund. Allt gott till dej!

  8. Huggorm är dödlig för hundar, så man ska fostra dem att låta bli ormar…Dammbilden är min favorit… trolsk och som i en saga…Blåbärspaj är svårslaget!!Hemikramar!!

    • Jag ska försöka få min ”något envisa” terrier att låta bli ormar. Kommer att vara mer uppmärksam framöver. Glad att du gillade den, den är även min favorit, och ja, trolsk är så som även jag uppfattar den. Glad att du såg det!Stor kram och Allt gott till dej!

Kommentera

