Rönnbär mot urinbesvär?!

Flera har sett att jag har haft urinvägsinfektion, och att jag skrivit att jag bl a kurerade det med rönnbär.

Jag fick ett tips av Agnetha – Tänkt och tyckt i hundra knyck! :

Ät mosade bär , en sådär 15 st 3 ggr./ dag i ca 2 veckor. Det är kanon !

Och, jag provade. Och FY vad jag såg rolig ut, för ett rönnbär är väl ok, men mosade (i mortel), och flera blir SURT! (Här hade en sådan bild passat bra, men tji fick du)

Tranbär har ju jag hört (även provat det denna gången, därav stod jag ut i 5 dagar), och min svärmor sa att hon hört att även råa lingon fungerar. Surt ska det vara tydligen. Och naturligtvis gäller det att drick mycket. Jag föredrar att dricka te, för det slinker ner ”så lätt”. Svärmor sa att jag skulle undvika att dricka för kallt. (Jag lyssnar gärna till henne).

Eftersom flera frågat, ville jag skriva om det här. Dessutom kan man göra rönnbärsgelé, det lär vara gott.

P1030767.jpg

Allt gott till dej!

10 thoughts on “Rönnbär mot urinbesvär?!

    • Många gillar tranbär, jag med! Kul att prova även rönnbär tycker jag. Jag skulle vilja ha ett blogginlägg med bild på alla som gör miner när de testar rönnbären första gången… *ler soligt*.Allt gott till dej!!

  1. låter surt, men bra om det funkar. jag brukar ta en tesked bikarbonat i ett glas vatten om jag har känningar. det brukar hjälpa, men man ska inte ta för många glas för det kan bli för mycket för njurarna tror jag. men ett glas eller två + mycket vatten och sura saker så brukar det gå över.ha det gott, k

    • Har inte testat bikarbonat, låter intressant. Det får jag återkomma till. Har köpt ett nytt te med lite syrlighet idag, hoppas det hjälper lite det med. Glad att du tittade in!Allt gott till dej!

  2. Hej! Det är nog ganska surt. Jag hoppas du har blivit av med din infrktion nu. Jag minns att mor brukade abvända tranbärsjuise. Ha det bra. Kram/Anita

    • Hej! Jp, det var bättre, och är tyvärr tillbaka igen. Har fått en ”hästkur” nu. Jag brukar testa tranbär naturell eller tabletter. Te dricker jag i parti och minut. Vad skönt det känns att du bryr dig!Allt gott till dej med en kram!

    • Ja, och nej. Har mått bättre en vecka, men, nu är ”möget” tillbaka igen. Varit hos läkaren idag igen, den ”nya” som jag träffade när min läkare var på semester.Glad för din omtanke och bildberömmet!Allt gott till dej!

  3. Tack för att du länkade till mig ! Att man ska äta rönnbären som de är beror på att det finns nåt ämne, kommer inte ihåg vad det heter nu, som har en antibakteriell effekt som tar kål på UVIn . Så det är inte bara att det är surt som gör att det fungerar. Härlig bild !Kramar

Kommentera

