Härligt recept på äppelkaka och fågelliv

084.jpg

Trodde att jag fotograferade kaniner – såg inte förrän jag laddade in bilderna i datorn att en talgoxe kom med.

090.jpg

Vi var och plockade äpplen. Av äpplena är det gott att göra ett smaksatt äppelmos som smakar gott både till pannkakor och mackor. Enkelt att göra, men svårt att behålla den ljusa färgen på. Brukar lagra på små burkar, för utan konserveringsmedel, håller den inte länge. Satsar helst på smaskig äppelkaka, smulpaj eller sockerkaka med äpplen uppepå.. :

bak 015.jpg

Vi kallar den Mammakaka (för att jag fått receptet av mamma), fast den heter Äppelkaka för braspanna.

6 ägg

4½ dl socker

Vispas rejält pösigt. Jag tillsätter gärna 1/4 tsk salt också

6 dl vetemjöl

1½ msk vaniljsocker

Blandas och röres i äggsmeten. Häll smeten på ett smort bakplåtspapper i en braspappa. (nej den innehåller inget bakpulver)

Syrliga äpplen 5-8 st, skalas, kärnas ur och skivas ca 6 mm tjockt. Täck smeten med dem, se bilden.

175-200g fryskallt smör hyvlas över i tunna skivor.

Strö ev över lite pärlsocker.

Gräddas 30 min i 200 graders ugn.

098.jpg

Dessa såg jag vid Ängeltofta gård utanför Ängelholm. Ankor är fina, tycker jag!

120.jpg

Även dessa sothönor håller till där. De verkar kommunicera – man kan ju undra vad de säger till varandra … (Birdett vet säkert :-))

184.jpg

Rödhaken, håller till i kvarteret där jag bor. Den är så liten och söt! Och sjunger vackert! (<-länk t min inspelning)

Det var allt jag hade idag, men, jag har några söta fågelbilder från Hembygdsparken där jag var igår.  Vi ses!

Allt gott till dej!

6 thoughts on “Härligt recept på äppelkaka och fågelliv

    • Den är riktigt god! Som sagt, använd sura äpplen, annars blir den för söt. 🙂 God fika på dej!och allt gott till dej!

  1. Helt underbara bilder. Och vad kul med talgoxen, den syns ju mycket tydligt också. Nästan som det skulle vara upplyst där den sitter.Det är roligt när man får med sådant man inte ser när man fotar..Klart jag vet vad de säger. Men det talar jag inte om :)Okej då. Jag tror det är en hona till höger som säger: Är det dags att komma hem nu.Jag har aldrig sett sådana i verkligheten så jag är inte riktigt säker.Ha det gottKramen

    • *ler* Tackar allra varmast för tolkningen av deras miner. *ler* du brukar ju vara fena på det. :-)Blir väldigt glad för bildberömmet. Ja, blev överraskad av talgoxen! Tack för kommentaren på Youtube! :-)Allt gott till dej med en stor kram, vännen!

  2. Hur har det gått på utställningen? Jag försökte rösta på dina bilder men fann ingen knapp…Fast jag gillade och delade din sida på face *LER*Mammakaka ser gott ut och ankor är vackra och sothöns ser för härliga ut när hela fågeln försvinner under vattnet *LER*Hemikramar!

    • Utställningen kommer att bli fysisk i utställningshallen, men just nu finns det möjlighet att ”promota” sin egen utställning, och sina bilder. Den bil av alla som får flest av ”folkets röster” vinner ett pris. Knappen finner inte alla, det är en tumme som syns ovanför varje bild, när man väl klickat för att öppna en av dem. Mammakaka kan jag varmt rekommendera!🙂 Passar dej extra bra, kanske :-)Stor kram och allt gott till dej!

Kommentera

