Mest om mat på Karpathos

Karpathos 057.jpg

En grekisk sallad är den perfekta lunchen en varm dag. Denna är utan gurka, d v s min. Gott!

Karpathos 109.jpg

Denhär fisksoppan åt jag med pressad citron i. Den smakade utmärkt efter förrätten som bestod av miniräkor, stekta och gott kryddade. De åts hela, med skal och allt, men de var så pass små, att det bara var gott, och gav en liten krispighet som var angenäm. De fiskades på en speciell plats, och jag förstod det som att restaurangen (Syrtaki) var glad och stolt över att kunna servera dem. Tänk att jag ätit upp dem innan jag fotade dem. Vilken miss! Just denna restaurangen låg så fint i en innerträdgård med massor av träd och blommor. Det var mycket mysigt där! En familjerestaurang, med tre generationer som arbetade där.

Pigadia (56).jpg

Här den yngsta generationen. En oerhört trevlig tjej!

Pigadia (meny).jpg

Här skylten till en annan restaurang.

Karpathos 280.jpg

Jag säger bara moussaka! Denna var supergod! Åt den på ett ställe där de hade gjort mysigt med draperade skynken i taket.

Pigadia (64).jpg

Stället heter Akropolis, och killen som serverade, Michelangelo, var från Georgien. Han var nästan för översvallande. Hans arbetskamrat hade bott i Landskrona i två år (!).

Karpathos 296.jpg

Gott bröd från bageriet nära hotellet. Och tomaterna på ön var superbt goda, stora som bifftomater (från närliggande grönsakshandlare. Jag var där och köpte lite frukt och tomater, och det visade sig att jag glömt plånboken. Inga bekymmer, jag fick sakerna, med mig ändå. Det var första gången jag var där!) med en härligt rosa-varm-röd färg på köttet. Vi och våra vänner T&C åt frukost tillsammans varje dag ute på deras eller vår balkong. Våra balkonger var generöst stora och mysiga att sitta på.

Karpathos 387.jpg

Detta är bara en halv portion av en riktig favorit (jag har just delat med maken). Krispigt friterade sardiner med pommes. Så enkelt, så gott! På favoritstället Mesogeios. Här provsmakade jag getsoppa. Det var gott, påminde om min mormors lammsoppa. Har inte ätit get tidigare, vad jag vet. En del restaurangen hade det så att de hade ”dagens special”, och det fanns oftast möjlighet att smaka och eller se på rätterna innan man köpte dem. Mycket bra!

Karpathos 468.jpg

En rejäl lunch… Färskt grillad fisk -vet ej vilken sort, på en taverna där alla sittplatser var på en rund ”veranda” i Amoopi. Jag sa så många mmmmmmm att mina bordskamrater till slut bad mig sluta… Rosen är en tomat. Hade fått tips av vårt hotells snälla ägarinna att de hade så fin, färsk fisk i byn Amoopi.

Karpathos 548.jpg

Grillad calamari – riktigt gott! Här med gott ris, sky och en smaskig sallad.

Calamarin har längre kropp och kortare tentakler än bläckfisken. Njöt av en fylld calamari också, som jag åt upp innan jag tog bild, tyvärr. Den fyllda var ännu godare, ja, riktigt läcker! Den åt jag på det som blev favorittavernan (enda stället som vi åt på 2 ggr, och jag gärna skulle ätit på fler gånger) Jag tror att den heter Mesogeios, och är en av de ganska få restauranger som har öppet året om.

Jag är genuint matintresserad och tycker att det är otroligt roligt att prova nya rätter och smaker. En höjdare på semestern.

Allt gott till dej!

8 thoughts on “Mest om mat på Karpathos

  1. Nu blev jag så hungrig att det svider i magen… Detta är nästan brottsligt Carina att frestas så…Sååå avundsjuk… inte på stränderna men på maten =0)Hemikramar ♥

    • Hm, du vet att jag skulle såååå gärna äta den goda maten igen, så vi ”ligger lika”. :-)Stor kram och allt gott till dej!!

  2. Tumme !Så himla mycket gott, blir helt utsvulten här. Ska snart förbereda middagen som ska få stå på spisen och puttra.Hoppas ni har det underbart ! Njut i fulla drag !Kram

    • Ja, det var en härlig semester. Det kan man drömma om när dagarna är kalla och råa. :-)Skoj att du blev inspirerad!Kram och allt gott till dej!

  3. Är det inte det som är grejen med grekisk mat, att den är så enkel?Man tröttnar liksom inte på den. Inte jag iaf.Nu blir det definitivt en resa till Grekland snart.🙂

    • Jag kan bara hålla med av hela hjärtat! Tröttna är det inte tal om, jag vill hellre ha mer! :-)Roligt att du blir inspirerad!Allt gott till dej med en kram!

Kommentera

