Mest närbilder från Karpathos

Karpathos 351.jpg

Det är lite kul, för just denna växten hade jag på mitt kontor tidigare, när jag arbetade på NST. Fast min blommade aldrig, och här var den stor som en rejäl buske.

Karpathos Blommor o frukt.jpg

När jag ser denna bilden, blir jag sugen på något läskande att dricka… blir du det också?

Karpathos Blommor o frukt (4).jpg

I många trädgårdar växte granatäpplen, som här. På Tassos, som ligger betydligt längre norrut, såg jag inga sådana. Gillar granatäpplen!

Karpathos Blommor o frukt (oliv).jpg

Det odlades mer oliver på Tassos tror jag, och i förhållande verkade träden där betydligt äldre. Men dessa är så vackra, synd att de inte är goda att äta som de är…

Karpathos Blommor o frukt (9).jpg

En helt osannoligt mustig rödfärg på denna hibiskus.

Karpathos Blommor o frukt (40).jpg

Denna gula är otrolig i färgen den med!

Karpathos Blommor o frukt (41).jpg

På många semesterorter växer bouganvillea, tyckte bara att det var extra fint med två färger så intill varandra.

Pigadia (77).jpg

Kan inte med säkerhet säga om detta är en cikada eller gräshoppa, men jag tror att det är antingen eller. Den är drygt 10 cm lång, och vi såg den ”på hemvägen” mot hotellet. Den satt still när jag tog kort, sedan tog den ett skutt, mellanlandade på bröstet på C (som inte skrek, det skulle nog jag gjort) och försvann sedan.

Pigadia (92).jpg

Det sitter en fågel lite uppåt t v också… En dag var det full kakafoni på fåglarna (hundratals i tre träd). Jag vet inte vad det tagit åt dem, men de lät helt euforiska! Kanske hade det hittat bären i trädet, för jag såg många med bär i munnen.

Karpathos Blommor o frukt (35).jpg

1) Har du en aning om vad dethär är? (jag vet)

Karpathos Blommor o frukt (34).jpg

2) Samma som ovan, fast underifrån. Den är rejäl, säkert minst 10 cm i diameter och närmre 30 cm hög.

Karpathos Blommor o frukt (17).jpg

3) Såhär såg den ut ett par dagar senare, ett nästan läderliknande blad har öppnat sig och det blottar en vit blomma. Ledtråd: den tillhör en ört

Karpathos Blommor o frukt (33).jpg

4) Jag tror att du ser nu! Bananerna är små, bara 10 cm långa.

Det var lite närbilder från vår semester på Karpathos. Är så glad att vi kunde åka iväg!

Allt gott till dej!

10 thoughts on “Mest närbilder från Karpathos

  1. Vilka bilder. WOW.Det är de finaste jag sett, de i föregående inläggen också.Ingen dålig kamera den inte. Men, men, det finns ju en fotograf bakom också. Den gör nog det största jobbet. (Men kameran gör ju en del också).Ha det gottKram

    • Oj, vad glad jag blir. Det är alltid skojjigast när någon som jag själv tycker tar riktigt bra bilder ger sådant beröm!🙂 *ler strålande*Kameran är kalasbra, vi kommer väl överens. :-)Tack min vän!Allt gott till dej!

    • Håller med! Det sprids osann information, som gör människor upprörda. Tror att media skulle behöva ta mer ansvar. Allt gott till dej!

Kommentera

