Dagens tips!

Eftersom att jag tycker att det är kul att plocka saker i naturen, och använda dem i matlagning, är denhär sidan redan en favorit!

skogsskafferiet.se

Jag blir så glad, att det nästan känns som om jag funnit en skatt! Här kan jag hämta inspiration!

I min egen trädgård, har jag skördat det mesta av mina Cox orange. De smakar bäst om de får ligga till sig ett par veckor.

I växthuset finns det ännu lite liv. Jag tror att stengolvet där ute, håller värmen kvar från dagen, även om vi emellanåt har nattfrost. I förra veckan var jag ute och skördade en del tomater, främst ”Romantica”, som jag tycker mognat väldigt sent. De var fortfarande ljust röda, men jag ville ta tomaterna innan frosten gjorde det. Även en del av både dadeltomaterna, Pienellotomaterna och de rosa körsbärstomaterna skördades. De smakar fortfarande gott! Och jag måste säga att Pienellotomater kommer jag aldrig att sluta odla. De ger en mycket rik skörd. Men de är helt klart godast när de är riktigt rödmogna. Sebra-tomater kommer jag att odla även nästa år, de är så goda och köttet har en härligt fyllig färg. Dadeltomater och körsbärstomater är en självklarhet. Kommer att odla även oranga körsbärstomater nästa år. Jag tog fröer från Karpathos tomater, får se om de vill. Eftersom det verkade som om Tassostomaterna inte trivdes inne i växthuset, odlade jag en planta på friland mot en vägg. Den var kraftig och så, och gav ingen stor skörd. Dessutom mognade bara en del. Jag gjorde inlagda gröna tomater på dem, men vet ej hur smaken blev, har inte testat än.

Det var allt för idag.

Inga bilder?

Jo, en.

Hembygdsparken m Mirma 035.jpg

Allt gott till dej!

6 thoughts on “Dagens tips!

  1. Hahahaha det där med inlagda gröna tomater det glömmer jag aldrig. När jag var gift med mitt X så hade vi ett litet drivhus och en sommar var det så dåligt väder att tomaterna ville inte mogna. Min mormor sa då åt mig att lägga in de gröna tomaterna. Jag gjorde det och såg fram i mot hur det skulle smaka men jag säger då det att jag gjorde aldrig det fler gånger. Min mormor fick alla hahahaha. Barnen tyckte inte heller alls om det.Fin bild, syns att nu är hösten här på allvar.

    • Det var kul ändå, en anekdot att berätta. Jag gjorde EN burk. Blir det fler, gör jag marmelad istället, tänkte kolla idag🙂 På tal om höstallvar, skulle jag ta bild på en alle i nätheten, hann inte ena dagen, två dagar senare, var hälften av löven borta…Allt gott till dej!

  2. Jag älskar tomater i alla former!! alla sorter vid alla tider…Jag skulle vilja testa stekta gröna tomater…Hemikramar ♥

  3. Bra tips! Jag har en bok som heter skogens skafferi på samma tema. Den är jättebra. Och vacker. Såg dina bilder från Grekland också. Vackra och alldeles underbara. Såg också om din utställning på fotografiska men länken gick inte att öppna med telefonen och bredbandet krånglar just nu. Men jag hoppas kunna återkomma vid tillfälle.🙂

Kommentera

