Hyttetur

I Norge åker man inte till stugan, man åker till sin hytte. Jag blev inbjuden att åka till en hytte, och var inte sen att tacka ja! Den ligger i ett område som heter Vesterålen, strax norr om Lofoten.

Här en interiörbild från hyttan. Mysstolar med fårskinn, att njuta av en god bok i, nära kaminen är det också. Det finns ingen elektricitet.

Därför fanns det mängder av tända ljus runt om i hela stugan.

Här kokas det ägg. Jag vet inte om du ser, men det är på gaslåga, och att det är suddigt i grytan, beror på ångan.

För att kyla äggen lade vi dem i snön, det finns inte rinnande vatten i hytta. Rätt kul, tycker jag.

Vi som var gäster, blev bjudna på en fantastiskt god rätt som heter Pinnekött. Det är sida av lamm som är saltad, torkad och sedan ångkokt i en stor gryta, ovanpå en trave björkpinnar. Det blir mustig sky till, och man serverar rotmos, samt gärna även kokt potatis och kokta morötter till. En vanlig julrätt. Jag bara älskar det, och njöt av en så festlig måltid!

Här ser du stugan, bilden är tagen nerifrån en sjökant.

Bryggan ser oanvänd ut nu på vintern. Klockan är runt 11 på förmiddagen.

Vy från bryggan

Vy från bryggan, andra hållet

Ett kvarglömt tyttebär = lingon

Här är det inte lika inbjudande att sitta och filosofera i  minus 14 grader, som en ljummen sommarkväll.

Vy över sjön mot de snötäckta fjällen. På norska säger man inte sjö, man säger vann. Säger en norrman sjöen, men han/hon troligen havet.

Jag ber att få återkomma med fler bilder från Nordnorge. Ha tålamod.

Allt gott till dej!

16 thoughts on “Hyttetur

  1. Härliga bilder! Det är så vackert i Norge!Pinnekjött blev jag bjuden på när jag var i Nordfjodeid o höll kurs för några år sedan… med rotmos och surkål… riktigt gott!Fortsätt njut av allt det vackra!Kram

    • Glad att du tittade in och kom med så rolig och positiv kommentar! Skoj att även du provat pinnekjött!Allt gott till dej med en kram!

  2. Vackra bilder, jag gillar den sista allra mest. Jag hade njutit av en tur till en så fin hytte. ha en fortsatt fin kväll. kram

    • Vet du, jag tror att du skulle trivts i sällskapet dessutom. För att säga det så, jag skulle gärna haft med dig! :-)Tog med sista bilden, trots att jag redan hade en liknande vy. Jag gillade den jag med. Fint var det där, och mysigt!Kramar och allt gott till dej!

  3. Det var vackra, fina bilder.Det syntes bra i kastrullen och på lågan under. Såg kul ut med äggen i snön.Mysigt såg det ut i hytten ocksåMolnen över stugan var fin och den sista, ja den är bara wow.Jag behöver inte fråga om du haft det bra. Det syns.Nu blir jag borta några dagar, men återkommer när jag är tillbaka.Ha det gottKram

    • Jag tyckte att det var så komiskt med äggen i snön🙂. Roligt tat du uppskattade mina bilder! Ja, jag hade det bra! eftersom jag ganska sällan är på besök, blir jag bortskämd i kvadrat. :-)Ha d gott när du e iväg!Allt gott till dej!

  4. Men hej, och välkommen hem till gamla Svedala igen !Det var mysiga bilder från stugan, men jag undrar över björkpinnarna till den torkade lammsidan.Låg de i grytan under köttet för att ge smak ? Eller låg de under grytan och brann, för uppvärmningen av grytan. Allt gott till dej !

    • Hej!Tack för välkomnandet!Jo, björkpinnarna läggs i en gryta under lammet, de läggs omlott, så det byggs upp i höjd.. Det ska vara ganska mycket vatten (det får inte koka torrt), och ändå ca en 10 cm luft, så lammet ångas. En del säger att de ger smak, andra att de inte gör det. Klart att de ger smak, säger jag! Det finns t o m pinnar att köpa i butikerna… :-)Fick du lust att prova?! Kuuuuuuul!Ja, visst var det mysiga bilder!Allt gott till dej!

  5. Ägg i snön – vilken vacker bild, måste komma ihåg det nästa gång jag kokar ägg! När jag var au pair i Frankrike för en evighet sedan blev jag så förvånad när Madame inte visste att man skulle spola äggen i kallt vatten efter kokningen. Jag kommer precis ihåg min replik på franska till henne: ”För att man ska kunna skala dem lättare!” Helt klart längtar jag ut i naturen när jag ser dina fina bilder!

    • Jag sitter här och ler p g a din kommentar på mitt inlägg. En liten anekdot, som jag gladdes åt att läsa. Tack! Har ingen aning om hur ditt citat skulle låta på franska… nyfiken.Glad att du får en längtan ut, att jag lyckas förmedla skönheten genom mina bilder. Det är liksom mitt huvudmål, kan man säga. Många av mina bilder kommer till för att jag ser skönhet, i stort, men ofta i smått. Det är det jag vill förmedla, att vi har oerhört mycket vackert runt oss!Allt gott till dej!

  6. Norge är ju ett otroligt vackert land, och det har du ju lyckats fånga på dina bilder. Skulle inte alls har nåt emot, att sitta där i ljusens sken, dricka en rykande het kopp te och läsa en god bok. Å mysa lite i eldens sken!Snacka av livskvalitet!!!Kram

Kommentera

