Nordnorge – Sortland-en del bilder

Platsen är Sortland, utanför Café Expedition. Månen lyser klart, trots att det är mitt på dagen, ca halv två.

Inne på Cafét. I bakgrunden anas disken. I Norge serveras det i regel varm mat på Cafeér. T ex fisksoppa. Menyn brukar inte vara lång, och innehåller gärna även olika smörgåsalternativ.

En utsökt trippel Cortado

En så’n tårtbit! Åh! Det är Islandskaka, och den är den godaste tårtbit jag ätit! Lätt! Tårta på norska heter blötkaka.

Choklad, grädde, maränger och bär inuti. Vilken kombination!  Vi är på ett annat café, och vi skyndade oss dit, innan den var slutsåld!

Inne på ett köpcentrum, hade de dehär fina ljusslingorna. De speglade sig i alla fönster.

Mystid hemma hos väninna M, vi värmer oss efter en promenad. Kamin eller öppen brasa heter pejs på norska.

Söta och rara systerdottern M! Hon sparkade och jag satt på, nerför hela backen! Oj vad vi skrattade!

Vinterkylan ritar mönster på ”allt”

En vanlig stängselstolpe, har blivit utsmyckad med frostkristaller

”Utsmyckningar” på för länge sedan utblommade växter

Frost, lavar och mossa färgar stenarna. Det vita ”håriga” är frostkristaller.

Ett garagetak kan se intressant ut, eller hur? Himlen börjar skifta i rosa, klockan är ca elva på förmiddagen.

En vy över fjordviken nära norska väninna M’s hus. Jag tycker att ljuset är helt underbart! Den ”konstigt formade”, mörka fjälltoppen t h i bild heter ”Räka”.

Det ”brinner” bakom fjället. Eller, det ser så ut, det är den nedgående solen som lyser upp och färgar ett moln.

Det kommer att komma fler bilder från nordnorge🙂

Allt gott till dej!

16 thoughts on “Nordnorge – Sortland-en del bilder

  1. Tumme för fantastiska bilder !Norge är sagolikt vackert. Ni är där nu alltså ?Åkte med min man i nordNorge i början av vårt förhållande så lite har jag sett däruppe, t ex Alta, äsch precis nu kommer jag inte på vad ställena heter…. Karasjok, Kautokeno, Bodö och en hög ställen till. Det är nåt speciellt med Norge, det går inte att komma ifrån.Ha det så gott !Kram

    • Jag är hemma igen, det du ser är mina ”reseminnen”. 🙂 Glad för tummen! Ja, nordNorge bor i mitt hjärta, det är därför jag har en profilbild därifrån. Jag brukar säga at jag har en liten stämpel i rumpan, där det står ”Made in Norway”. Ja, jag är gjord där, och född här, i Skåne. Denhär gången ville jag träffa min morfar särskilt mycket, han är snart 95, och ja, livet går mot slutet. Det kommer fler bilder från ”mitt” älskade nordNorge! Roligt att även du varit där, det är nog bra mycket färre svenskar som varit där, än det är svenskar som varit i Thailand.Allt gott till dej och en stoooooor kram!

  2. Härliga bilder. Jo då jag köpte en kamera en Canon EOS 5000D. Blir inte så mycket fotograferande nu men när julen närmar sig blir det ju mer. Det är så kul att kunna frycka den ena bilden efter den andra utan mellanrum. Jag har tappat 48 kilon nu men nja jag vill nog bli av med iallafall 10 kilo till. Det går väldigt trögt nu men ja det är bara att försöka träna lite mer så kanske jag kommer bli av med fler kilon så småningom. Jag är jätte glad för det jag har gått ner och har inte lika stora problem med knäna som innan.

    • Vad roligt, det är en mycket fin kamera! Det syns på dina bilder att det är en bra kamera, och att du j´har hunnit vänja dig vid den. Och, ja, det är så roligt att ta många bilder i en sekvens. :-)Wow, 48 kilo, det vägde jag i många år… inte numer, men, då🙂 Jo, jag har förstått att det liksom blir svårare, ju närmre idealvikten man kommer, undrar varför det är så. Härligt att det känns bättre i knäna. Gjorde du det av medicinska skäl, eller? Oavsett, din uthållighet, målmedvetenhet och karaktär är beundransvärd! Fem stjärnor i kanten! :-)Allt gott till dej med en kram

  3. Vilka härliga bilder! Och Nordnorge… jag som bott i Kiruna minns några vandringar på friluftsdagar på Rombaksbotten, in i Norge. Och turer med tåg över dagen till Narvik för att handla räkor. Nu har min son blivit norrman, bor och jobbar i Oslo och genom norska kompisar får han se en hel del av vackra Norge. Dags att åka dit, tror jag!

    • *ler* Jag har varit i Kiruna vid flera tillfällen, fast bara en dagstur, eller så. oftast blir det genomfart, för målet är NordNorge, mina släktingar och vänner där. Intrycket jag fått, är ändå oerhört gott. Ja, de norska färska räkorna är suveräna, begriper att man åker t narvik för att köpa dem. Och, både tåg och bilresan över fjällen är helt enastående! Oslo, har jag fått gott intryck av det med. Skärgården är vacker. Oslo liksom sjuder av liv. Glad att du gillar mina bilder, och att du får inspiration att resa! :-)Allt gott till dej!

    • Vad glad jag blir! Tack!Jag och min kamera är verkligen ”goda vänner”. Den är med överallt, och används flitigt.Allt gott till dej med en go kram!

    • Ja, blötkakan är enormt god, sannolikt den godaste jag smakat. I nordNorge var det förr vanligt att man fyllde blötkakan med vispgrädde och sviskon. Sviskonen blötlades, och blandades finfördelade i grädden. Det blir en intressant och god smak. Allt gott till dej med en go kram!

  4. Tumme för tårtan!! Jag är ju lite partisk för tårta…Har du sett mitt senaste på Hemimamma mat förresten?Hemikramar ♥

    • Hej! ja, det tror jag att jag har, var inne igår och kommenterade. Tårtan, ja, jag sa att den var den godaste, men, du, jag har ännu inte smakar en av dina *blinkblink*🙂 Tårtan är ååååååååååååååååååååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhAllt gott till dej! med ett fång stoooooora kramar

Kommentera

