Framsnacka

Framsnacka

Jag har ramlat över det begreppet i Norge. Det handlar om att tala gott om andra, (eller inte säga något alls).

Jag tror att motsatsen till Framsnacka är att baktala.

För min del, blir jag glad om alla, precis alla börjar Framsnacka istället för att baktala. Tänk vilken positiv energi, vilka möjligheter!

När mina söner var mindre, sa de ibland dumma saker till varandra. Då brukade jag tjata om att ”har du inget positivt att säga, är det bättre att du är tyst”. Det kan man inte säga till vuxna människor, de skulle bli stötta. Men, oj, vilken förändring det skulle göra!

Har du lust att Framsnacka någon, är du varmt välkommen att göra det, här eller var som helst. Känner du som jag gör, får du gärna länka och eller reblogga.

Jag vill börja med att Framsnacka de människor som arbetar med barn och ungdomar. Alla de som ger av sin tid och energi för att ge barn och ungdomar något – kunskap, möjlighet att utöva intressen, underhållning eller skapar positiva aktiviteter.

Allt gott till dej!

13 thoughts on “Framsnacka

  1. Jag vill FRAMSNACKA alla människor som inte baktalar andra. tack för fina kommentarer hos mig, och ja, jag hade säkerligen fungerat bra i ert sällskap där i hytten. Tack för de orden, de värmde gott i hjärtat

    • Bra FRAMSNACKAT! En extra stjärna i kanten för det! Jag tror att du är en rolig, intelligent och trevlig människa, liksom de andra som var där (min själv räknar jag inte). Stor kramar ochAllt gott till dej!

  2. jag rodnar inför dina ord. ska försöka beskriva mig med ord lånade från andra.fullständigt galen, oförutsägbar, omedelbar, diplomatisk, tillbakadragen, rolig, knäpp humor, fullständigt ocensurerad i tanken, lugn, vänlig.vet inte om det fungerar ihop men ha ha ha, ja, det är jag. jag har fått den där känslan inför dig att vi skulle funka väldigt bra ihop om vi träffades. KRAM

    • *ler soligt* jag tycker att du verkar vara en kul och intressant person. Och, hade vi träffats, skulle vi inte sakna samtalsämnen, det är jag säker på! En del av beskrivningen på dig, stämmer väl in även på mig (tokig, galen, knäpp humor (jajamensan), lugn, vänlig, rolig, diplomatisk hör jag sällan. Jag är även snäll, oblyg, glad, och envis, det sista är jag verkligen.Kramar ochAllt gott till dej!

  3. Tumme !Vill framsnacka alla goa omtänksamma människor som vill väl, inte baktalar andra och de som pratar med den de nu ev. retar sig på istället för att prata runt. Det finns så många jag vill framsnacka, detta var några.BS Men nu är du hemma igen ?Att du var/varit där fattar jag också, frågan var bara när ?Ha det så gott !Kram

  4. Tumme !Vill framsnacka alla goa omtänksamma människor som vill väl, inte baktalar andra och de som pratar med den de nu ev. retar sig på istället för att prata runt. Det finns så många jag vill framsnacka, detta var några.BS Men nu är du hemma igen ?Att du var/varit där fattar jag också, frågan var bara när ?Ha det så gott !Kram

  5. BS Tack, det var snällt !Är inte så flitig heller, är bäst på att svara på kommentarer som jag känner att jag måste för det är roligt.Här skiner solen med och det är kallt, t om kallt här på salen.Roligt att du vill det, det tackar jag för. Tack !Ha det gott !Kramas

    • Såklart!! Tack för att du tog dej tid att lämna svar här hos mig. Jag hoppas att du förlåter att jag själv inte är lika flitig. :-(Här är det soligt, men ganska kallt, sitter med en stickad olle, och filt…Allt gott till dej med en stoor kram!

  6. Jag är så trött på att folk alltid ska snacka skit o hålla på. Min mamma sa samma till mig o min lillebror att man kan prata snällt eller inte alls.Sv: soffliggning borde vara en sport, äntligen nåt jag hade varit duktig på =PTack =)Rick skickar en stor julpuss =D

    • Jag kan bara hålla med. Och en förändring börjar säkert på individnivå, och sprider sig. Din mamma e klok. Tack för julpussen :-)Allt gott till dej!

  7. Tumme för ett underbart inlägg och jag framsnackar gärna allt vad du orkar…Min farmor sade på samma sätt: ”Kan man inte säga något snällt, ska man inte säga något alls”Hemikramar ♥

    • Din farmor var klok! Jag tänkte att det nog var en Hemimamma-sak. Jag vill gärna sprida lite positivism. Gillar det. :-)Önskar dej ostress och en massa Framsnack!Allt gott till dej!

Kommentera

