Harstad – en del bilder

Det känns lite exotskt att se en renhjord som betar på ett fält. det är gnistrande kallt och klart i luften, vi är nära Sollia utanför Harstad.

De gräver snabbt i snön, betar, går ett par steg och upprepar proceduren.

Jag fick i alla fall en blick, mellan tuggorna

Det vita renen är speciell för samerna, enligt min kusin. Jag blev så farcinerad av det vita mot den vita snön. Vet inte om det är vaja(ko), sarv(tjur) eller härk(kastrerad).

Fjorden heter Kvaefjord, och detta är den sista dagen som solen stigen över horisonten för att färga fjällens snö rosa.

Jag gillar det rena och raka mönstret i plöjningen. Kanske är det en potatisåker, kanske ett jordgubbsland (ja, det finns sådana även i nordNorge)

Färgen är autentisk, och klockan är inte 12 (på dagen) än.

Ett hus troligen ett gammalt, som jag tyckte var vackert. Den utskurna blomman uppe på gavelspetsen är ganska vanlig på äldre hus här.

Inne i Harstad, rosa skyar strax efter lunch

Min systers katt. Han trivdes gott i fönstret. Han har nästan en man i vitt, det klär honom!

En lysande idé – en present som min syster fick av några vänner som skulle flytta.

Minus 14 grader. Nyponen är eleganta i vinterskrud. Ledsen Wassen, inga inlagda denna gången heller.

Harstad centrum, inne i detta huset, ligger min lillasysters favoritcafé, De 4 roser. Jag har varit här flera gånger. Nu senast, tog jag en saftig och god morotskaka till kaffet. Deras fisksoppa kan jag varmt rekommendera! Och, de har ofta olika utställare som hänger upp tavlor. Denna gång var det fantastiska bilder på slädhundar i vila och arbete, i sol och i snöyra. Jag gick runt och tittade på alla bilderna med glädje, och jag önskar att jag hade möjlighet att köpa en av dem.

Mellan busstationen och havet, Harstad centrum. Jag ser en båt på väg in i fjärran (t v), jag tror att det är en hurtigbåt, det vi kallar katamaran. Jag åkte med den en gång från Harstad till Tromsö. Den turen kan jag varmt, varmt rekommendera! Det var alldeles stilla och spegelblankt på morgonen, en skönhetsupplevelse i sig, sedan såg jag Nisa, som är väldigt lik vår Tumlare, nära båten. De liksom klyver den blanka havsytan med oändlig lätthet och smidighet.

En stor del av Harstad sett från en utkiksplats. Klockan är ca 13. Staden gör sig särskilt bra här uppifrån. Jag tycker om Harstad!

Allt gott till dej!

14 thoughts on “Harstad – en del bilder

  1. Hej där!Säger bara en sak: Vilka underbara bilder.Jag hajade till när jag såg den vita renen i både första och tredje bilden. Jag har hört om den också. Vilken tur du har som fick en på bild. Jag sa för mig själv, en vit (ska vara undestuket) ren.Tack för din kommentar. Det med pelikanen låter intressant och roligt och lite farligt. Jag förstår att folk blev mäkta imponerade. De är nog inte att leka med.Och ang. att greja hemma, det är samma sak här. Jag flyttar i princip bara runt sakerna lite och när det inte går längre eller blir bättre, åker en del ner i en kassse och ut i förrådet. Ibland kommer den tillbaka, ibland glömmer jag den. Så viktiga saker har jag för mig.Nu är jag genomgången och klar och mår enligt vetenskapen bra.Hoppas du gör det samma och att du haft en fin LuciaHa det så gottKramenPs När jag ser katten……jag vill ha en zoom!!!.:) Ds

    • Åh, tack! Glad jag blir! Jag blev väldigt glad över att få med den vita renen, särskilt att den tittade upp som den gjorde. Enligt min kusin B, betyder det något gott, om den heliga vita renen (enligt samerna) ser på en. Jag har ju en anings samiskt blod i ådrorna. :-)Det var faktiskt ganska märkligt att göra så. Inte direkt som att mata duvorna i parken. De stor i en halvcirkel runt mig, väntade, gapade lydigt och svalde maten i ett nafs.Ah, ”glömma saker”. Som man letar som en galning efter, och ”vet att jag hade någonstans”. Ibland får jag ”slängnoja” det känns i regel skönt för stunden. Vi har ett rum som ska iordningställas, sedan får även vi mer ordning. :-)Vad fint att du mår bra! Gott!🙂 Glada nyheter!Ja, jag var på en härlig julfest på EFS dagen innan lucia, och tittade på lucior – helt underbara! Igår tittade jag på lucia på TV, de sjöng otroligt fint, även de tre S’en och Daryn.PS: Jag använde inte zoom. Jag hade mitt 14-42 objektiv, och höll undan gardinen, och en ampel för glatta livet medan jag plåtade. DS.Allt gott till dej med en stooooooooooooooor kram!

  2. Hej! Tack för din kommentar på min sida som jag inte skriver på för tillfället. Om jag skriver en kommentar och inte får något svar,det bryr jag mig inte om. Men om jag sen efter några dagar går dit igen så är det kanske skrivit två nya. Det är OK. Jag kan skriva igen och kanske inte få något svar. det gör inget. men på alla sidor jag tittar på så kommer jag inte ihåg var jag varit. Men jag gjorde en test på några stycken. Javisst då stod där svar. Det är för tidsödande att leta upp alla sidor jag skrivit på. Den sidan jag skriver från nu är en av de första jag hade. Använder bara den för tillfället. Titta gärna in om du vill se hur den ser ut. Nu till dina bilder. De var mycket fina och en vit ren har jag aldrig sett. deb är mycket vacker. Ha det bra.Kram/Anita

    • Ja, jag vet vad du menar. Verkligen. Glad att du kikade in, trots att du inte skriver på din sida längre. Glad över bildberömmet, det värmer!!Allt gott till dej!!

    • 🙂 Det är bara kul att ta med mina tappra läsare på en rundtur. det kommer ytterligare ett inlägg med bilder från nordNorge, sedan blir det inte fler just nu. Harstad är vackert, det finns trevliga caféer, bra shopping och väldigt trevliga människor, jag uppfattar många som artiga och vänliga. Allt gott till dej!

  3. Tack snälla Carina för din fina kommentar hos mig! Jag blir så glad när du hälsar på.Så många fina bilder du har här. Att du kunde få så många renar på en bild och t.o.m. en vit.Helt enormt!Vågar jag säga att jag inte känner till var Harstad ligger någonstans? Tyvärr!Om vi inte hörs innan jul, så vill jag önska dig/er en välsignad jul!Stor kram till dig!

    • Glad att du tittade in hos mig!Harstad ligger på en stor ö nordväst om Narvik i nordNorge. Jag har min far, syster, en systerdotter m fl där. Ja, det kändes kul att få med alla renarna, särskilt den vackra vita! Önskar dej allt gott och en välsignad Jul även på dej!

    • 🙂 Härligt att kunna inspirera! Det är verkligen riktigt fint! Det finns mycket att se och göra. Och, det blir liksom exotiskt för att det är så annorlunda.Allt gott till dej!

  4. Fantastiska bilder… du gör ju reklam för vår största konkurrent… hmm… *LER*Man blir nästan sugen på att flytta dit…Hemikramar ♥

    • Jag hängde inte riktigt med på reklamen där… Menar du brödet, polarkaka? Renarna? Det är verkligen UNDERBART där, och jag kan bara rekommendera ett besök! Allt gott till dej!Och en stooooooooooooooooooooooooooooooooooooooor kram till!❤

Kommentera

